Kijk ook even de 12V stroomtoevoer naar de bobine na ( ik val weer in herhaling op mezelf maar zeker de massa controleren ). Je kan de toevoer testen met een lampje
of multimeter met het contact aan natuurlijk. Als je het contact inschakelt, hoor je dan een klik ? dat is goed maar die klik mag zich niet herhalen na enkele seconden
want dat betekent dat de circuut breker zichzelf reset en dat kan duiden op een kortsluiting ergens.
Als alles hierboven oke is kan je de bobine doormeten, die moet normaal tussen de 2 à 4 ohm zitten, meer of minder dan is er iets mis met de bobine zelf. Je kan de
bobine ook testen door enkel de + aan te sluiten met contact aan en dan een losse draad op de - te plaatsen, met de bougies uit de cylinders en zeker zijn dat ze de
cylinder buitenkant raken voor contact te kunnen maken ga je de losse draad (-) van je bobine naar een goed massapunt contact laten maken. De bougie moet nu een
vonk geven, de draad niet tegen de massa blijven houden maar kort tikken en de bougie in het oog houden. Doe dit snel na elkaar, heb je telkens een vonk dan zou de
bobine goed moeten zijn en ligt daar de oorzaak niet.
Volgende om na te kijken is dan de ontsteking timer pickup sensor , ... ook zeker de bougiekabels checken uiteraard maar alle twee tegelijkertijd stuk is wel straf en
had ik eigenlijk als eerste moeten aanhalen voor ik begon te schrijven
Diagnose stellen vanop afstand is nooit echt makkelijk, als ik het voor mij heb staan is het een logische volgorde die ik afwerk, suc6
Ik heb op mijn website enkele tips en info staan over het uitmeten van de bobine en bougiekabel, kijk in het dropdown menu :
>>klik<<
.