Sportster 78
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Re: Sportster 78
Op een aantal foto's (op internet)zie ik ook een gaatje gaatje zitten. Is dit een bekend probleem van de ironhead?
Het lijkt mij niet standaard.
Het lijkt mij niet standaard.
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Re: Sportster 78
Op de foto hierboven is een gaatje te zien, naast de spacer/bearing van de uitgaande as (versnellings bak) waar het primaire tandwiel op zit.
Hier zit normaal een cap met seal over, maar toen ik deze verwijderde zag ik een gaatje. Inwendig is duidelijk te zien dat dit afgebrokkeld is.
Omdat ik op meerdere foto's (op het internet) een dergelijk gaatje zag vroeg ik mij af of dit een bekend probleem is.
Misschien is deze foto wat duidelijker
Hier zit normaal een cap met seal over, maar toen ik deze verwijderde zag ik een gaatje. Inwendig is duidelijk te zien dat dit afgebrokkeld is.
Omdat ik op meerdere foto's (op het internet) een dergelijk gaatje zag vroeg ik mij af of dit een bekend probleem is.
Misschien is deze foto wat duidelijker
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Crankcase & Sodablasten Sportster 78
Zondag
De ideale dag om eens lekker de beide carter helften schoon te maken.
Eerst heb ik overal alles afgedicht met een paar houten mallen.
Ik wilde pas vlakken niet stralen en zoveel mogelijk soda buiten houden.
En dit is het resultaat :
Volgende week breng ik ze naar het revisie bedrijf.
De ideale dag om eens lekker de beide carter helften schoon te maken.
Eerst heb ik overal alles afgedicht met een paar houten mallen.
Ik wilde pas vlakken niet stralen en zoveel mogelijk soda buiten houden.
En dit is het resultaat :
Volgende week breng ik ze naar het revisie bedrijf.
- charlesb52
- *
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2101 times
- Been thanked: 1354 times
- Contacteer:
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Sportster 78
heb toevallig ook bij een carter van mij ook zon gaatje,
gewoon een beetje kit erin en de deksel erop
gewoon een beetje kit erin en de deksel erop
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Re: Sportster 78
Het lijkt op een foutje in de gietmal. Zou dat kunnen?
Er zit geen scheur in of loopt niet door naar de binnenkant
Als dat zo is dan lijkt dichtsmeren voldoende.
Thx, gr. Paul
Er zit geen scheur in of loopt niet door naar de binnenkant
Als dat zo is dan lijkt dichtsmeren voldoende.
Thx, gr. Paul
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Sportster 78
ja, lijkt echt n gietfoutje,
bij mij zit ie op 2 uur ongeveer, maar verder ook geen scheur te zien
blok was ook gewoon dicht toen hij nog in elkaar zat en liep, dus geen probleem lijkt mij
bij mij zit ie op 2 uur ongeveer, maar verder ook geen scheur te zien
blok was ook gewoon dicht toen hij nog in elkaar zat en liep, dus geen probleem lijkt mij
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Versnellingbak Sportster 78
Het blok is naar het revisie bedrijf. Dat wordt een flinke uitgave. Al was het alleen maar omdat ik nieuwe nokkenassen moet aanschaffen (bij de oude was het chrome flink aangetast).
De volgende stap is de versnellingbak. Ik had al gemeld dat ik slijpsel in de bak had gevonden, dus ik was er erg op gebrand om alle assen tandwielen en lagers eens goed te inspecteren.
Als je dan splinters tussen de lagers vind, slijtage op de clutch gear (die waar de mainshaft door naar buiten gaat) en slijtage op de twee schakel vorken. Zie foto's. Verder heb ik geen schade gevonden die de grote splinters kunnen verklaren. Een oorzaak zou de startmotor kunnen maar die heb ik niet meer (zat niet bij de motor toen ik hem kocht).
De volgende stap is de versnellingbak. Ik had al gemeld dat ik slijpsel in de bak had gevonden, dus ik was er erg op gebrand om alle assen tandwielen en lagers eens goed te inspecteren.
Als je dan splinters tussen de lagers vind, slijtage op de clutch gear (die waar de mainshaft door naar buiten gaat) en slijtage op de twee schakel vorken. Zie foto's. Verder heb ik geen schade gevonden die de grote splinters kunnen verklaren. Een oorzaak zou de startmotor kunnen maar die heb ik niet meer (zat niet bij de motor toen ik hem kocht).
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Re: Sportster 78 trapdoor
Nog een tegenvaller...........
De bus in de trapdoor. Daar waar het grote lager in zit en de main shaft doorheen gaat.
Het was mij al opgevallen dat het lager meedraaide toen de as rond draaide, maar nu blijkt de bus vol met groeven te zitten.
Dat wordt nadenken en zoeken naar een oplossing.
De bus in de trapdoor. Daar waar het grote lager in zit en de main shaft doorheen gaat.
Het was mij al opgevallen dat het lager meedraaide toen de as rond draaide, maar nu blijkt de bus vol met groeven te zitten.
Dat wordt nadenken en zoeken naar een oplossing.
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Sportster 78 Trapdoor
Oplossing gevonden.
De bus kan er wel uit, maar er zaten toch wel wat nadelen aan;
Nieuwe bus draaien werd toch wat prijzig en of de bus dan 100% goed is? Een nieuwe (old stock bij JW Boon) voor 175 euries zou een betere optie zijn.
Locktite voor versnellingsbakken doet het ook. Diverse malen het advies gekregen om dit eerst te proberen. Of het de juiste keuze is zal blijken.
Het prijskaartje voor de revisie van het blok wordt nu wel duidelijk en doet pijn in de portemonnee. Ik had het zelf op zo'n 1800 euro geschat. Maar door de nieuwe nokkenassen (Andrews PB+) valt het zo'n 450 euries duurder uit. Maar dan is het blok als nieuw.
De bus kan er wel uit, maar er zaten toch wel wat nadelen aan;
Nieuwe bus draaien werd toch wat prijzig en of de bus dan 100% goed is? Een nieuwe (old stock bij JW Boon) voor 175 euries zou een betere optie zijn.
Locktite voor versnellingsbakken doet het ook. Diverse malen het advies gekregen om dit eerst te proberen. Of het de juiste keuze is zal blijken.
Het prijskaartje voor de revisie van het blok wordt nu wel duidelijk en doet pijn in de portemonnee. Ik had het zelf op zo'n 1800 euro geschat. Maar door de nieuwe nokkenassen (Andrews PB+) valt het zo'n 450 euries duurder uit. Maar dan is het blok als nieuw.
-
- 100-199
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Re: Sportster 78
Inderdaad. Doet ook pijn in de portemonnee.
Je moet ook realistisch zijn. Het blok was slecht en als je het niet goed aanpak zal je er niet veel plezier van hebben.
In dit geval waren dit de grote boosdoeners:
Zuigers en cilinders beschadigd.
De nokkenassen aangetast.
De klepzittingen beschadigd.
Diverse onderdelen van de versnellingsbak versleten.
De prijs was er ook naar en als hij klaar is kom rond de 4000 euro. Had ik hier niet aan moeten beginnen?
Je moet ook realistisch zijn. Het blok was slecht en als je het niet goed aanpak zal je er niet veel plezier van hebben.
In dit geval waren dit de grote boosdoeners:
Zuigers en cilinders beschadigd.
De nokkenassen aangetast.
De klepzittingen beschadigd.
Diverse onderdelen van de versnellingsbak versleten.
De prijs was er ook naar en als hij klaar is kom rond de 4000 euro. Had ik hier niet aan moeten beginnen?
- Barend68
- 100-199
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 30 sep 2015 16:44
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 110 times
Re: Sportster 78
Jawel Paul,
Ik denk dat je dan heel mooi uitkomt. 4K (en wat meer ook wel) lijkt mij een normale prijs voor een sportster uit die periode, maar dan weet je normaal ook niet wat je hebt.
Jij weet straks zeker datie helemaal goed is. En zo te zien pak je het echt flink aan. Top!
Dan kan hij weer minstens 30 jaar mee
Ik denk dat je dan heel mooi uitkomt. 4K (en wat meer ook wel) lijkt mij een normale prijs voor een sportster uit die periode, maar dan weet je normaal ook niet wat je hebt.
Jij weet straks zeker datie helemaal goed is. En zo te zien pak je het echt flink aan. Top!
Dan kan hij weer minstens 30 jaar mee
4 het leven
-
- 100-199
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Re: Sportster 78
Als je op 4 ruggen uitkomt met alleen het blok ben je duur uit gekomen.
Op de totale fiets ongeveer 4 duizend is niet verkeerd. Zoals Barend al zegt, dat kost een Ironhead ongeveer als je hem nu koopt. Waarbij het de vraag is in welke staat het blok verkeerd.
Bovendien heb je een mooie uitdaging aangenomen en een hoop geleerd, wat nooit verkeerd is.
Op de totale fiets ongeveer 4 duizend is niet verkeerd. Zoals Barend al zegt, dat kost een Ironhead ongeveer als je hem nu koopt. Waarbij het de vraag is in welke staat het blok verkeerd.
Bovendien heb je een mooie uitdaging aangenomen en een hoop geleerd, wat nooit verkeerd is.
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Re: Sportster 78
4000 (misschien iets meer) totaal.
Dat is inclusief aankoopprijs (spuitwerk: Frame, Tank & Spatborden waren al gedaan).
Dat is inclusief aankoopprijs (spuitwerk: Frame, Tank & Spatborden waren al gedaan).
- Johan m
- 500-599
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
- Has thanked: 232 times
- Been thanked: 373 times
Re: Sportster 78
Die marktplaatsvraagprijzen (3 keer woordwaarde) gaan idd nergens over...Tjolkman schreef:Voor een 78er is dat toch wel de max.PaulKleijne schreef:4000 (misschien iets meer) totaal.
Dat is inclusief aankoopprijs (spuitwerk: Frame, Tank & Spatborden waren al gedaan).
De prijzen op Marktplaats slaan nergens op.
Heb ook niet het idee dat er daadwerkelijk zoveel geld voor betaald wordt.
Maar voor een '78 met een (goed) gereviseerd blok vind ik het een mooie prijs.
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
-
- 5-9
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 21 sep 2015 21:04
Re: Sportster 78
Goed bezig!
Ook al kom je op 5000 je hebt een nieuw blok en die vindt je 1 2 3 niet op marktplaats.
Ook al kom je op 5000 je hebt een nieuw blok en die vindt je 1 2 3 niet op marktplaats.
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Re: Sportster 78
Ik keek deze week op marktplaats. Daar werd een sportster ironhead aangeboden voor 4000 euro. Binnen 1 dag verkocht!
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
- PaulKleijne
- 50-99
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 26 sep 2015 18:39
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 22 times
Sportster 78 - Het is zo stil.....FF bij kletsen.
FF bijkletsen. Het is al een tijdje stil bij mij...............
Dat komt omdat ik nog op mijn ironhead blok zit te wachten totdat deze retour is van het revisie bedrijf.
Wij hebben lang moeten wachten tot alle onderdelen binnen waren. Veel stond in backorder en dan weet je het wel.
Vooral de nieuwe nokkenassen lieten op zich wachten.
Daarnaast hadden wij afgesproken; Wij beginnen er niet aan voordat alles binnen is. Daarmee voorkom je dat alle lopende projecten
door elkaar lopen en als je er aan begin dan kun je het ook afmaken. Ik vond het een goede instelling.
Ik weet al wel dat er nu een laatste overmaat in komt (hierna is het nieuwe bussen of cilinders), maar ik was niet van plan deze sportster af te raggen of in de soep te draaien..........
Inmiddels al wel een start motor binnen en de upside down voorvork komt er aan (Ducati).
Daarnaast ben ik druk bezig (als ik de tijd krijg van mijn vrouw) met de versnellingsbak van de softail. Alle onderdelen zijn binnen, de assen zitten weer in elkaar. Volgende week misschien de bak er weer in hangen.....Oh ja, dan moet ik nog iets verzinnen om de bus achter het koppelingshuis (op de mainshaft) te installeren. Heb geen tool hiervoor. Iemand ideeën......................
Gr. Paul
Dat komt omdat ik nog op mijn ironhead blok zit te wachten totdat deze retour is van het revisie bedrijf.
Wij hebben lang moeten wachten tot alle onderdelen binnen waren. Veel stond in backorder en dan weet je het wel.
Vooral de nieuwe nokkenassen lieten op zich wachten.
Daarnaast hadden wij afgesproken; Wij beginnen er niet aan voordat alles binnen is. Daarmee voorkom je dat alle lopende projecten
door elkaar lopen en als je er aan begin dan kun je het ook afmaken. Ik vond het een goede instelling.
Ik weet al wel dat er nu een laatste overmaat in komt (hierna is het nieuwe bussen of cilinders), maar ik was niet van plan deze sportster af te raggen of in de soep te draaien..........
Inmiddels al wel een start motor binnen en de upside down voorvork komt er aan (Ducati).
Daarnaast ben ik druk bezig (als ik de tijd krijg van mijn vrouw) met de versnellingsbak van de softail. Alle onderdelen zijn binnen, de assen zitten weer in elkaar. Volgende week misschien de bak er weer in hangen.....Oh ja, dan moet ik nog iets verzinnen om de bus achter het koppelingshuis (op de mainshaft) te installeren. Heb geen tool hiervoor. Iemand ideeën......................
Gr. Paul
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
-
- 1500-1749
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 182 times
- Been thanked: 362 times
Re: Sportster 78
Vast niet in blokzijl. Hoop ikkruisje schreef:mag ik vragen waar jij het blok hebt laten reviseren ?
-
- 1500-1749
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 182 times
- Been thanked: 362 times
Re: Sportster 78
Vast niet in Blokzijl,hoop ikkruisje schreef:mag ik vragen waar jij het blok hebt laten reviseren ?