Remmen ontluchten

Handleidingen voor reparaties en ander werk aan de motor.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Er zijn verschillende manieren om remmen te ontluchten en/of remolie te verversen.

Vergewis U steeds welke remolie je nodig hebt ! , dit staat normaal op het deksel van de mastercylinder / remreservoir.

Mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar een simpel apparaatje dat je aansluit op een compressor, met dit apparaat kan je eenvoudig in je eentje
de remmen ontluchten. Je vult het rem-reservoir / mastercylinder tot de maximum en vervolgens sluit je het aan op de ontluchtingsnippel van de
remklauw en blazen maar. Door het vacuüm wordt de remolie door de leiding gezogen en het enige wat je in het oog moet houden is dat er steeds
voldoende remolie in het reservoir achterblijft zodat je niet opnieuw lucht in de leiding gaat zuigen. De oude remolie wordt dan opgevangen in het
apparaat.

Remontluchtingsapparaat.jpg
Remontluchtingsapparaat.jpg (23.12 KiB) 14994 keer bekeken

Dit doet hetzelfde als het apparaat hierboven maar dan manueel zonder compressor.

Vacuumpomp.jpg
Vacuumpomp.jpg (28.84 KiB) 14993 keer bekeken

Wat je ook kan doen indien je geen apparaat voor het ontluchten hebt of wil aanschaffen is met een darmpje en een (glazen) potje. Je giet wat rem
olie in het potje en sluit het darmpje langs de ene zijde aan op de ontluchtingsnippel van de remklauw en de andere zijde dompel je onder in de olie
die reeds in het potje zit. Zorgen dat het goed ondergedompelt blijft zodat het geen lucht kan happen. Vervolgens opnieuw de mastercylinder op niveau
houden, de onluchting nippel openen en knijpen maar op de remhendel. Met dit systeem ben ik zelf voorstander om het met 2 te doen zodat de ene de
nippel steeds dicht draait tijdens het pompen op de remhendel. Wat hiervoor een goede oplossing is, is een darmpje met een oneway valve tussen, met
dit systeem is er nooit risico op lucht trekken langs het darmpje en kan je makkelijk in je eentje uitvoeren..

one way valve.jpg
one way valve.jpg (13.84 KiB) 14993 keer bekeken

Deze valve'jes koop je bv op Ali voor een scheintje ;) .



Met ABS

Nu wel opletten als je gaat ontluchten met ABS systemen, in principe kan je dit doen zoals hierboven omschreven met het apparaat maar NIET zoals de 2de
omschrijving. Nu er zal ook met het apparaat altijd wat remolie achter blijven in de ABS pomp maar als je het enkele keren achter elkaar herhaald is die ook
ververst. Ik zelf heb daar een toestel voor ( Memobike 6050 ) dat de ABS pomp laat werken in een ontluchting / verversing modus zodat ook de olie uit de pomp
mee wordt gezogen. LET WEL OP , als je gaat ontluchten of verversen met het apparaat op de compressor mag je ook NOOIT op de remhendel knijpen want dan
ga je lucht in de ABS pomp kunnen zuigen en dan is het over met de doe het zelf ! ... en kan je naar een dealer of garage.


Ik heb nu even zitten kijken op YouTube en daar staan wel een hele hoop filmpjes op over hoe je het moet of kan doen. Ik dacht eerst een link hier te plaatsen
maar ik zie in de meeste toch dingen die ik zelf niet zou doen. Dus ik zou zeggen gebruik gerust de zoekfunctie op YT en kan jezelf oordelen of je het nuttig vind
of niet.

Ik heb ook waarschijnlijk nog wel iets vergeten te vertellen maar ik zou zeggen bij vragen stel ze, bij opmerkingen schrijf ze :) Voor mij is het soms zo gewoon dat ik
die dingen doe maar er over schrijven is niet altijd even makkelijk.

Het staat iedereen vrij om dit topic aan te vullen met eigen ervaringen of tips.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan m
500-599
500-599
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
Has thanked: 224 times
Been thanked: 368 times

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door Johan m »

Remvloeistof, geen olie!! ;)
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Begrijp je standpunt over de benaming en wat het product is maar voor Google maakt het niet uit of je nu Remolie of Remvloeistof intypt,
je krijgt altijd de resultaten te zien van Remvloeistof :lol:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wimke
10-24
10-24
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 mar 2020 09:25
Locatie: Wezep
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door Wimke »

Ik wil een staal omvloochten remleiding plaatsen op mijn 48 en heb een paar vragen:

Kan ik een "standaard" remleiding met 10mm banjo hiervoor gebruiken?

Moet ik dan het systeem eerst helemaal leegpompen en na het monteren van de remleiding gewoon dezelfde procedure als hierboven beschreven aanhouden?

Als ik andere banjobouten wil plaatsen (Torx) moet dat met metrische of US schroefdraad zijn?
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (26.21 KiB) 14948 keer bekeken
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wat was het bouwjaar van je 48 nu weer ?

Er zijn verschillende banjo bouten gebruikt door de jaren heen, je hebt 3/8" x 24, M10 x 1.0 en nog een andere US maat aan de mastercylinder maar die
ontglipt me even, dat moet ik nakijken. Je kan afhankelijk van welke banjo bouten je hebt een standaard remleiding gebruiken of op maat laten maken
van bv Goodridge. Zowel de 3/8" als de M10 gaan in de banjo fittingen van 10mm enkel die andere maat is 11mm buitendiameter maar ik dacht dat die
maar werden gebruikt tot 2004.

Je verwijdert gewoon de bestaande remleiding en monteert de nieuwe en kan je de remvloeistof aanvullen en ontluchten, het is niet nodig op voorhand
alles te verwijderen van vloeistof.
Laatst gewijzigd door MoneyFor op 03 apr 2020 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wimke
10-24
10-24
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 mar 2020 09:25
Locatie: Wezep
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door Wimke »

Betreft een Forty Eight uit 2011
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dan heb je volgens mij sowieso al de kleinere banjo bolt aan de mastercylinder en zal die ook metrisch zijn maar ben niet 100% zeker.

In tegenstelling tot wat ik daarnet zei is het wel degelijkl M10 x 1.25 en niet M10 x 1.0 !!!

Links de vroegere bout 7/16"-24 voor de master cylinder ( tot 2004 ) en rechts de latere 3/8" - 24 , onderaan een aangepaste Goodridge banjo voor de dikkere bout.

20200403_131649.jpg


In 2014 zijn de oem remleidingen ook veranderd en gemaakt van gevlochten staal, de schijven ietsjes groter vooraan en de zuigers 34 mm zuigers ipv de 25 mm
voorheen. Dat scheelt natuurlijk ook al in remkracht want ik denk dat het je daarom te doen is.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dat is inderdaad een perfecte manier om de remvloeistof te vervangen indien je geen ABS hebt maar heb ik zelf niet willen aanhalen omdat ik hier
in eerste instantie praat over het ontluchten en niet zozeer het vervangen van maar het kan zeker, staan trouwens ook enkele filmpjes van op YT.
Dan en kan je ook zien wat een zooitje ze maken met de spuit en hun dot4 op de remklauw en velgen ;) . Als dat gebeurd gewoon voldoende
afspoelen met water en zeker niet enkel maar afvegen met een doek, dus altijd met veel water.

Wat je ook kan helpen is gewoon het remhendel inknijpen en vastmaken met een koordje of whatever aan het stuur zodat het in-geknepen blijft en
dit gedurende de ganse nacht zo laten staan dan komt de lucht vanzelf naar boven in de master-cylinder en je zal merken dat er terug een stevige
weerstand zit op het remhendel. Dit is wel enkel toe te passen als je vermoed dat er toch nog een beetje lucht in het systeem is achtergebleven en
niet gewoon om na een verversing te ontluchten.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door Dorski »

Voor degene met een abs;

https://youtu.be/ZVkEpmgW4A0

Kost $179,-
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dorski schreef: 24 sep 2020 14:05 Voor degene met een abs;

https://youtu.be/ZVkEpmgW4A0

Kost $179,-

Je kan je die kost besparen, ik zie het nut van die app niet in, doe gewoon het ontluchten zoals je bij een bike zonder ABS doet. Ga een keertje rijden en de ABS pomp wordt automatisch gebruikt en alles circuleert evengoed. Vroeger deed ik het zo keer of 2 à 3 afhankelijk van de staat van de remvloeistof die erin zat. Dat in combinatie met het vacuüm ontluchting die ik bovenaan heb gepost ben je echt niet lang bezig en je kan het alleen doen. Ik heb zojuist de Energica zijn remsysteem omgebouwd zodat ik een LHRB en voetrem heb, ik heb de "spuit" gebruikt zoals Tjolk eerder omschreef omdat ik te lui was de auto te verzetten om de vacuüm ontluchter uit de kast te kunnen nemen, komt bij dat de Brembo mastercylinder een ontluchting bovenaan ook heeft staan, super makkelijk dus.

Met de Memobike heb ik de ABS ontluchting functie er ook inzitten en heb het onlangs gebruikt op de FXFBS en gaat vlot maar ik wil het evengoed op de oude manier doen :) , de Memobike activeert de ABS pomp terwijl je ontlucht of remolie ververst, het enige wat je moet doen is zien dat je het reservoir voldoende gevuld hebt of het extern reservoir erop zet want dat gaat er aardig vandoor met die autoflush.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door EasyWim »

Dorski schreef: 24 sep 2020 14:05 Voor degene met een abs;

https://youtu.be/ZVkEpmgW4A0

Kost $179,-
Het filmpje geeft een aardig idee van wat er bij komt kijken. Helaas slaan ze in het filmpje een paar cruciale stappen over.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb altijd mijn remolie vervangen met een vacuüm systeem of een druk systeem. Zowel bij de auto's als op de moto. En heb daar nooit probleem mee gehad.

Maar ja, ... waarom hebben ze deze functie uitgevonden,... . Mijn uitleg gaat wel over een auto. Maar ja,... is het zelfde systeem. buiten dat het 4 wielen heeft,... .
Ik heb wel ooit een probleem gehad met een Volvo v50. Waarbij ik mijn systeem niet ontlucht kreeg,... . Ik had altijd een zachte rempedaal en kreeg de lucht er maar niet af. En ik had nergens een lek van remvloeistof. Dus ja,... . :muur:
Wat was er nu gebeurt,... een collega van mij had de abs blok vervangen.
Ik heb dan samen met mijn collega de auto verschillende keren het volledig remsysteem ontlucht. Maar,... geen resultaat. Dan zijn we beginnen te zoeken wat het probleem zou kunnen zijn ,... . maar niet direct iets gevonden.
Dan heb ik in het programma van volvo de oplossing gevonden,... . Daar vond ik ook zo een link om de abs blok te ontluchten/aan te sturen voor het systeem te ontluchten(zonder te gaan rijden met de auto). Dit hebben we dan gedaan en alles was perfect ontlucht :thumbsup: .
Dus het kan zijn dat je problemen krijgt als je u abs blok verandert. Maar niet door enkel u remolie te vervangen (Natuurlijk,... als je het op de juiste manier doet zoals hier boven beschreven staat)

Later heb ik dan ook ondervonden als je een abs blok verandert dat dit ook gaat door met de auto te gaan rijden. En de auto verschillende keren in abs te laten gaan. Daardoor gaan de kleppen van de abs aangestuurd worden en kan de lucht er uit.
Daarachter ga je wel nog 1 keer u remsysteem moeten ontluchten en dan is het remsysteem volledig ontlucht. Dus je moet deze app niet aankopen , je kan allen tijden u systeem ontluchten. ;) .
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Het enige wat er gebeurd als je enkel de remvloeistof veranderd zonder de ABS pomp aan te sturen is gewoon dat daar nog wat oude vloeistof in blijft zitten. DIt is in
de meeste gevallen verwaarloosbaar maar zoals reeds eerder gezegd, gewoon rijden en dan opnieuw verversen, haal je eigenlijk ook alles eraf ( of het meeste toch ).

Ik wil wel even nog de nadruk leggen dat je NOOIT je contact moet aanleggen tijdens het vervangen van de remvloeistof, idem met het ontluchten want dan treed de
ABS pomp in werking en kan je lucht in de pomp krijgen. Verder gewoon behandelen zoals een motor zonder ABS en er is niets aan de hand.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door RC roadster »

MoneyFor schreef: 25 sep 2020 07:20 Het enige wat er gebeurd als je enkel de remvloeistof veranderd zonder de ABS pomp aan te sturen is gewoon dat daar nog wat oude vloeistof in blijft zitten. DIt is in
de meeste gevallen verwaarloosbaar maar zoals reeds eerder gezegd, gewoon rijden en dan opnieuw verversen, haal je eigenlijk ook alles eraf ( of het meeste toch ).

Ik wil wel even nog de nadruk leggen dat je NOOIT je contact moet aanleggen tijdens het vervangen van de remvloeistof, idem met het ontluchten want dan treed de
ABS pomp in werking en kan je lucht in de pomp krijgen. Verder gewoon behandelen zoals een motor zonder ABS en er is niets aan de hand.
klopt volledig ! :thumbs: .
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 25 sep 2020 07:20 Het enige wat er gebeurd als je enkel de remvloeistof veranderd zonder de ABS pomp aan te sturen is gewoon dat daar nog wat oude vloeistof in blijft zitten. DIt is in
de meeste gevallen verwaarloosbaar maar zoals reeds eerder gezegd, gewoon rijden en dan opnieuw verversen, haal je eigenlijk ook alles eraf ( of het meeste toch ).

Ik wil wel even nog de nadruk leggen dat je NOOIT je contact moet aanleggen tijdens het vervangen van de remvloeistof, idem met het ontluchten want dan treed de
ABS pomp in werking en kan je lucht in de pomp krijgen. Verder gewoon behandelen zoals een motor zonder ABS en er is niets aan de hand.
Maar als je wel het ABS blok gaat loshalen/vervangen, moet je dan nog extra handelingen verrichten? Er komt dan in principe geen lucht in de ABS pomp, maar er zit wel een flinke luchtbel in het ABS blok en een beetje in de leidingen naar het ABS.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

EasyWim schreef: 25 sep 2020 19:51 Maar als je wel het ABS blok gaat loshalen/vervangen, moet je dan nog extra handelingen verrichten? Er komt dan in principe geen lucht in de ABS pomp, maar er zit wel een flinke luchtbel in het ABS blok en een beetje in de leidingen naar het ABS.
Dat is al geen normale handeling meer zoals ontluchten of remvloeistof vervangen, dat is al een meer ingrijpend iets en zal sowieso gans de boel moeten ontlucht worden.
In dit geval zou ik zelf niet gaan rijden om het ABS te activeren want je hebt dan geen remmen met al die lucht die er in zit. De pomp moet in dit geval worden geactiveerd
en tegelijkertijd worden ontlucht, dat kan met de juiste apparatuur en eventueel met die app, deze laatste vind ik persoonlijk te omslachtig en weinig voordeel biedend voor
zijn prijs . Ofwel gebruikt degene die het demonstreert in het filmpje het niet op de juist manier, normaal doe je alles in één handeling, je activeert de pomp en begint dan te
ontluchten / verversen, hij gaat eerst ontluchten, dan de pomp activeren en dan nogmaals ontluchten, dat moet in één keer.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 25 sep 2020 21:53Ofwel gebruikt degene die het demonstreert in het filmpje het niet op de juist manier, normaal doe je alles in één handeling, je activeert de pomp en begint dan te ontluchten / verversen, hij gaat eerst ontluchten, dan de pomp activeren en dan nogmaals ontluchten, dat moet in één keer.
Volgens mij verteld degene aan het begin in het filmpje dat de methode die jij omschrijft als nadeel heeft dat je continue in vrij hoog tempo de remvloeistof moet blijven bijvullen en dat dat lastig is alleen uit te voeren allemaal. Hij doet een methode die wat omslachtiger is maar iets minder stress oplevert.

Wat wel storend is in het filmpje is dat hij continue zegt dat je met het legen van het reservoir absoluut de remhandel niet moet inknijpen en plotseling zegt dat je nu wel de handel moet inknijpen. Hij vergeet te zeggen en te laten zien dat hij hiervoor eerst het reservoir weer helemaal gevuld heeft met verse remvloeistof.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

EasyWim schreef: 26 sep 2020 10:35 Volgens mij verteld degene aan het begin in het filmpje dat de methode die jij omschrijft als nadeel heeft dat je continue in vrij hoog tempo de remvloeistof moet blijven bijvullen en dat dat lastig is alleen uit te voeren allemaal. Hij doet een methode die wat omslachtiger is maar iets minder stress oplevert.
Helemaal geen stress ;) en ook niet bijvullen, dit zet je op je reservoir ( zie foto rode pijl ) en zit vol met remolie, tegen dat je die leeg hebt is het al wel klaar :lol:

Remontluchtingsapparaat.jpg
Remontluchtingsapparaat.jpg (16.98 KiB) 12336 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie