12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Avdl92
1-4
1-4
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:03
Been thanked: 1 time

12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door Avdl92 »

Hallo Allemaal,

Na inmiddels een hoop ritjes gemaakt te hebben en het meeste in mijn omgeving wel gezien te hebben, wil ik graag verder rijden en langere ritten gaan maken. Daar gebruik ik graag mijn telefoon/tomtom bij, en deze wil ik kunnen voorzien van stroom.

Ik wil vragen of het gemakkelijk te doen is om zelf een 12volt aansluiting te maken op de sportster ('94). Ik heb ergens gelezen dat dit evt op je stadslichten aangesloten kan worden.

Er is al eens met de bedrading gewerkt. De handvatverwarmingskabels lagen bij aanschaf vd motor los onder het zadel. deze heb ik afgedopt. (geen idee of er wel of geen spanning op staat eigenlijk) Zou ik zo'n 12volt aansluiting bijvoorbeeld daar van af kunnen pakken? Of zoals ik gelezen heb van mijn stadslicht?

Heeft iemand hier dit al gedaan zelf, of heeft iemand misschien tips voor mij? Welk merk aansluiting, van welke kabels af pakken, of meteen op de accu aansluiten?

Ik hoor graag van jullie :thumbsup:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Gewoon aftakken in de koplamp dat is het eenvoudigste en meteen ook geschakeld, tevens ook de kortste weg voor bedrading. Je zal wel een usb
omvormertje moeten kopen, normaal was Ali daar de aangewezen plaats voor maar met de nieuwe invoer en btw minder interessant geworden.


Foto gewoon als voorbeeld, er zijn tal van modellen te verkrijgen.

usb.png
usb.png (158.06 KiB) 3906 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb gewoon de zelfde stekken genomen als mijn druppellader, als ik dan ga rijden met de sportster dan versteek ik de stekker zodat ik stroom krijg voor mijn gsm via een usb aansluiting. Het is dan wel gewoon rechtstreeks gekoppeld aan de batterij van de sportster.

zie link ; https://www.ebay.de/itm/12V-Motorrad-SA ... 2645980185
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door bow »

RC roadster schreef: 12 jul 2021 13:50 Ik heb gewoon de zelfde stekken genomen als mijn druppellader, als ik dan ga rijden met de sportster dan versteek ik de stekker zodat ik stroom krijg voor mijn gsm via een usb aansluiting. Het is dan wel gewoon rechtstreeks gekoppeld aan de batterij van de sportster.

zie link ; https://www.ebay.de/itm/12V-Motorrad-SA ... 2645980185
Precies hier hetzelfde, erg makkelijk
Avdl92
1-4
1-4
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:03
Been thanked: 1 time

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door Avdl92 »

Bedankt voor de input!!

Heel blij mee :thumbsup: :thumbsup:
Mats
50-99
50-99
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 okt 2020 09:52
Has thanked: 27 times
Been thanked: 54 times

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door Mats »

RC roadster schreef: 12 jul 2021 13:50 Ik heb gewoon de zelfde stekken genomen als mijn druppellader, als ik dan ga rijden met de sportster dan versteek ik de stekker zodat ik stroom krijg voor mijn gsm via een usb aansluiting. Het is dan wel gewoon rechtstreeks gekoppeld aan de batterij van de sportster.

zie link ; https://www.ebay.de/itm/12V-Motorrad-SA ... 2645980185
Hier heb ik ook aan gedacht, maar werk jij de kabel weg? Of loopt deze over je tank naar je stuur?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ben geen fan van deze oplossing via de SAE stekker, is een zooi met de draad en dan een stekkertje op een normaal gezien vrij ongemakkelijke plaats
liggen versteken. Een usb stopcontact monteren ter hoogte van de koplamp geniet mijn voorkeur, het zit er steeds wanneer je het nodig hebt en geen
gedoe met stekker versteken + het is geschakeld met de koplamp.

Je hebt ze zeer klein, de omvormer steek je in de koplamp en de usb laat je er net uitkomen en met een tiewrap vast tegen de andere bedrading. Is
netjes en niemand ziet dat zitten.

USB small.png
USB small.png (77.14 KiB) 3548 keer bekeken


Wil je absoluut met de sae stekker werken, plaats dan een sae splitter en leg de draad naar de voorzijde van de motor zodat je niet steeds moet
gaan wisselen aan dat stekkertje.

splitter.png
splitter.png (85.43 KiB) 3548 keer bekeken
Qualcomm.png
Qualcomm.png (113.92 KiB) 3548 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door RoelVP »

Nog even een vraag/opmerking : is de SAE connector voor de druppellader gezekerd?
Indien niet is het niet aan te raden daar rechtstreeks op aan te sluiten. Een zekering tussen batterij en eender welke verbruiker is aan te raden. Tenzij uw verbruiker zijn eigen zekering heeft, uiteraard.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RoelVP schreef: 11 aug 2021 10:48 Nog even een vraag/opmerking : is de SAE connector voor de druppellader gezekerd?
Indien niet is het niet aan te raden daar rechtstreeks op aan te sluiten. Een zekering tussen batterij en eender welke verbruiker is aan te raden. Tenzij uw verbruiker zijn eigen zekering heeft, uiteraard.
Normaal gesproken is die gezekerd, als je bv een Optimate koopt is het bijgeleverde kabeltje met sae plug gezekerd.

opt.png
opt.png (156.07 KiB) 3531 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb het gewoon gewerkt met kleine teiwraps aan de originele bekabelingsboom en aan de originele plastieken behuizing. Zie in bijlage de foto’s. Ik zit nu wel met een tanklift van 4 cm .

Dan heb ik een kabel gelegd om de gsm op te laden. Deze heb ik vast gebonden aan de originele kabelboom van de koplamp en bediening stuur. Dan heb ik wel gezocht achteren een zwarte oplaad kabel natuurlijk. Zodat deze niet opvalt,... ;) .
Heb dan een zwarte haarspeld mogen gebruiken van de dochter 😉 (heb dan wel een andere moeten kopen voor haar natuurlijk :overhit: ) zodat ik deze kan gebruiken als ik de gsm niet gebruik tijdens het rijden. Dan kan ik de kabel vast spelden met de haarspeld aan de originele bekabeling. zie foto. De overtollige draad van de laadkabel heb ik dan opgerold en achter de plastieken behuizing gestoken met een teiwraps zodat deze niet meer zichtbaar is. Voor mij is dit proper gelukt/gedaan. De beschadiging van het dopje dat je ziet op de foto om de sae stekker af te sluiten voor het water. Is van de vorige eigenaar,... . Hij had de SAE kabel veel te los laten hangen,... en tijdens het rijden tegen de cilinder gekomen,... .

Wat @MoneyFor gezegd is ook een leuk oplossing. Buiten dat ik niet weet als je met een led lamp zit of dat je de omvormer nog gemakkelijk weg krijgt in die koplamp behuizing. ok,... hoe ik het zie is het niet zo een grote omvormer,... Je moet maar zelf bekijken wat je gaat doen. we horen het wel / zie wel 😉.
Bijlagen
Sae stekker met usb.jpg
Sae stekker met usb.jpg (119.07 KiB) 3528 keer bekeken
SAE 2.jpg
SAE 2.jpg (100.45 KiB) 3528 keer bekeken
SAE 1.jpg
SAE 1.jpg (111.82 KiB) 3528 keer bekeken
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 11 aug 2021 11:18 Wat @MoneyFor gezegd is ook een leuk oplossing. Buiten dat ik niet weet als je met een led lamp zit of dat je de omvormer nog gemakkelijk weg krijgt in die koplamp behuizing. ok,... hoe ik het zie is het niet zo een grote omvormer,... Je moet maar zelf bekijken wat je gaat doen. we horen het wel / zie wel 😉.
De omvormer is klein hoor, 3 x 2 x 0,8 cm , ik heb hem al in enkele koplampen gestoken waaronder ook in de Breakout die ook een LED lamp had zitten, niet de huidige behuizing maar de vorige. In de huidige kan ik er nog wel 10 kwijt :)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: 12 volt aansluiting tbv laden telefoon/tomtom

Ongelezen bericht door bow »

Heb het veranderd, heb er een kleine schakelaar tussen gezet. Aangezien ik net een zumo xt heb gemonteerd, heb ik dit gelijk mee genomen. Knopje indrukken en de garmin heeft power. Zo geen leeg trekken van de accu bij lang stil staan
Plaats reactie