Bagage tas op Sportster

Welke extra's voor je motor, kleding, helmen, niet horend bij de andere technische forums.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door RC roadster »

Waarschijnlijk volgend weekend met wat vrienden naar de Ardenne. In dat groepje ben ik de enige dat met een HD rijdt en je weet hoe dit gaat he ,… commentaar op alles. Zij rijden allemaal met een brommers waar je koffers kunt op vast klikken of monteren (bestaat er allemaal voor). Dus ja,… ik was in het nadeel in dat opzicht.
De vrienden waren al grapjes aan het makken,... zoals pijnstiller meenemen voor dat weekend voor mijne rug. Omdat ik normaal met een rugzak moest rijden. Dus ja, moest ik een oplossing zoeken he.

Ik heb dan zo wat zitten zoeken op internet. Had wel al een kleine sissybar dat eigenlijk ook niet zo handig was om een tas aan vast te maken. Ik ben dan op dit uitgekomen. zie foto's
Heb mijn dan een stevige tas (36L-45L) gekocht met een verbredingenplaat. Wat mijn rek is maar een 20 cm breedt en de tas is er 42cm breedt. Deze heb ik dan vast gezet op het rek. Het zal zeker praktische zijn in mijn ogen voor mijn kleren,tandenborsten,oplader,... . Het uitzicht is niet zo schitterend, maar ja,... welke koffer is dit wel ? Deze tas trek je vast aan de verbredingsplaat. zie in link meer info van de tas en verbredeingsplaat dat ik gebruikt heb ;-).

https://www.nr1motor.nl/rackpack-tail-b ... owerfunnel De tas trek je vast met 4 spanbandjes die bevestigen zijn aan de tas zelf
https://www.nr1motor.nl/sw-motech-quick ... owerfunnel (deze heb ik wel moeten aanpassen ik heb de originele bevestigingen uitgeboord naar M8)
Bijlagen
InkedIMG_5696_LI.jpg
IMG_5700.JPG
IMG_5701.JPG
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door ronnie »

Dat is best een nette oplossing.
Heb je een sissybar met rekje eraan vast en daar de verbreder op bevestigd ?
Ik ben zelf geen fan van bij tassen meegeleverd bevestigingsmateriaal en gebruik altijd 2 stevige spanbanden.
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door RoelVP »

En een solo zadel met een bagagerek boven het achter spatbord? Al dan niet snel demonteerbaar?
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door bow »

Ik heb het afgelopen vakantie naar Frankrijk gedaan met een grote tas ,ik heb 2 aluminium platen gebruikt en wat boutjes met vleugmoeren. Dat heeft goed gewerkt. Je kon hem ook zo er afhalen. 1 plaat in de tas op de bodem en 1 onder het bagagerek. Boren en bouten vast.
Bijlagen
20210824_090958.jpg
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door RC roadster »

ronnie schreef: 09 sep 2021 19:05
Heb je een sissybar met rekje eraan vast en daar de verbreder op bevestigd ?
Jep dat klopt. De verbreder hangt vast met 3xM8 vastgeschroefd aan het rekje. Heb hier voor moeten boren in plaat en rekje.
ronnie schreef: 09 sep 2021 19:05 Ik ben zelf geen fan van bij tassen meegeleverd bevestigingsmateriaal en gebruik altijd 2 stevige spanbanden.
De originele bevestigingsmateriaal van de verbreder heb ik niet gebruikt,... had er geen vertrouwen in . Maar de riemen om de tas vast de binden aan de plaat zijn wel echt stevig. Was er eigenlijk van verschoten. Maar ik ga de eerste keer wel extra stevige riemen meenemen voor de zekerheid. ;) .
RoelVP schreef: 09 sep 2021 19:16 En een solo zadel met een bagagerek boven het achter spatbord? Al dan niet snel demonteerbaar?
De bedoeling is ook om soms een helm mee te nemen. Voor de vrouw of kinderen Als ik hen eens gaan halen met de Sportster. Dus ja,... was dit geen optie voor mij.
bow schreef: 09 sep 2021 19:16 Ik heb het afgelopen vakantie naar Frankrijk gedaan met een grote tas ,ik heb 2 aluminium platen gebruikt en wat boutjes met vleugmoeren. Dat heeft goed gewerkt. Je kon hem ook zo er afhalen. 1 plaat in de tas op de bodem en 1 onder het bagagerek. Boren en bouten vast.


Dat was eigenlijk mijn eerst plan om ook zo iets te maken. Maar ik heb deze tas en verbredingsplaat gevonden op tweedehands en ik heb er in totaal maar 100€ voor gegeven dus ja,... .
Ik ga nu wel eerst eens een test doen en indien ik vindt dat de tas loskomt of verschuift tijdens het rijden. Ga ik ze ook vast vijzen aan de plaat. Maar op eerste zicht denk ik wel dat de tas redelijk goed vast zit op de verbredingsplaat en denk ik zelfs dat ik niet zal moeten boren .
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door ronnie »

RoelVP schreef: 09 sep 2021 19:16 En een solo zadel met een bagagerek boven het achter spatbord? Al dan niet snel demonteerbaar?
Dat werkt idd ook prima !
Bijlagen
IMG-20210810-WA0142.jpg
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door charlesb52 »

2 Maal twee spanriemen en al jaren naar Spanje, Italië, VK etc!!
8C2408F8-0575-461D-A4FF-F92AF67EF8EE.jpeg
8C2408F8-0575-461D-A4FF-F92AF67EF8EE.jpeg (159.48 KiB) 5061 keer bekeken
C331C6D4-4CFA-46B9-8B63-3A436C1E25D0.jpeg
C331C6D4-4CFA-46B9-8B63-3A436C1E25D0.jpeg (111.69 KiB) 5061 keer bekeken
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door RC roadster »

Voor mij gaat dit normaal de eerste keer zijn dat ik een weekend ga doen met de Sportster. Hebben jullie toevallig nog praktische tips voor mij. (buiten genieten natuurlijk)
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door EasyWim »

RC roadster schreef: 11 sep 2021 16:28 Voor mij gaat dit normaal de eerste keer zijn dat ik een weekend ga doen met de Sportster. Hebben jullie toevallig nog praktische tips voor mij. (buiten genieten natuurlijk)
De grootste uitdaging lijkt mij om de route te vinden. Dus een goede en praktische navigatie ergens op het stuur?! Of iets met een tanktas waar de route achter een waterdicht plastic zit ofzo?

Waar ik zelf altijd over twijfel met langere routes is of ik wel of geen niergordel om moet doen.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb een sp connect systeem op de Sportster staan, dat vast gevezen is op het stuur (heel tevreden over) en heb ook een laadkabel voorzien voor de gsm. En de gsm is gekoppeld aan mijn intercom Senna K30. De andere hebben deze ook en we zouden ze aan elkaar koppelen. Dus de gps zal in orde zijn in mijn ogen .

Niergordel ken ik eigenlijk niet,… wat is hier het voordeel misschien?
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Geen niergordel!! Dat is zonder speciale klachten totaal overbodig.
Probeer een tas achterop; spanriemen ( ik gebruik er altijd 4, 2 voor de zekerheid extra) deed ik bij Sportzilla1 via schokbrekers en knipperlicht.
Tanktas heel handig voor regenpak, gereedschap, eten, drinken, portemonnaie, gsm etc. Ik gebruik doorzichtige plakplastic om de lak te beschermen waar de tas (of riemen) kunnen schuren.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door RC roadster »

De tas die ik nu heb heeft 4 ijzer aanspanklemmen (of hoe noem je dit, zie foto) Hiermee kan ik de tas vast zetten aan de onderplaat. Ben voor de zekerheid nog 2 extra spanners gaan bijkopen.
Ik ga ook zien dat ik een bandenreparatie kit kan meeneem en een kleine bandenblazer op usb aansluiting, voor het geval een lekken band te hebben. Dan heb ik ook nog een regenhoes voor de tas. En in mijn zijtas heb ik mijn gereedschap zitten (die zit al vol ;-)).
Een tas voor op de tank ben ik het niet zo voor. Zal wel zeer praktische zijn. Maar ik heb vrees voor rap krassen of matte plekken op de tank te maken hierdoor. En ik denk voor een weekend dat ik met deze tas mijn plan wel zal kunnen trekken ;-). Maar moet je hier eigenlijk een net over doen zoals bij de aanhangwagens?

Heb momenteel geen klachten aan rug of nieren. Dus zal ik de niergordel zo laten. maar toch bedankt om mee te denken @EasyWim :thumbs: .
Bijlagen
IMG_5703.JPG
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door EasyWim »

RC roadster schreef: 11 sep 2021 17:19Niergordel ken ik eigenlijk niet,… wat is hier het voordeel misschien?
Misschien is de niergordel (elastische band om je middel die je vaak met klittenband vastzet) al wel een beetje achterhaald. Destijds was het idee dat je er beter door rechtop bleef zitten (en daardoor rugklachten tegen ging) en dat het de buikspieren hielp ondersteunen. Ook zou het het wandelen van de nieren tegengaan bij slecht wegdek en veel motortrillingen. Ik heb hem jaren gebruikt vooral op de langere ritten. Ik heb 1x in Zuid-Frankrijk een Harley rijder gesproken die ervan baalde dat hij zijn niergordel niet om had gedaan en hierdoor zo'n rugklachten had gekregen dat hij maar met de autotrein weer terug naar huis ging. :think:

Van internet geplukt:
Waarom dragen wij een niergordel op de motor?
Je ziet het misschien niet direct, maar veel motorrijders dragen een niergordel onder hun motorjas. Buiten dat een niergordel je onderrug ondersteund, heeft het nog een aantal andere voordelen. Een niergordel die goed strak is aangetrokken voorkomt het 'wandelen' van de nieren bij zeer hobbelige wegen. Een niergordel dwingt je rechtop te zitten op de motor waardoor je geen onderuitgezakte zithouding aan kan nemen en is daardoor een uitkomst voor mensen met rugklachten. Tegenwoordig worden niergordels ook gebruikt door off-road en all-road motorrijders, als rugsteun en verlengstuk voor de bodyprotector of backprotector. In het verleden werden niergordels vervaardigd uit leer, met gespen aan de voorzijde. Tegenwoordig wordt elastisch kuststof gebruikt met klitteband. De nieuwste typen hebben één harde strook aan de achterzijde en twee extra elastische banden die met klittenband de niergordel extra strak aan kunnen trekken.
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door charlesb52 »

In 1978,toen ik begon met motorrijden was een niergordel gewild, idd vanwege de nieren en slechte wegen…
Intussen achterhaald; zonder klachten, diagnose en medisch advies imo totaal overbodig.
Gewoon verschillende meningen….

Misschien wel lekker warm om de koudebrug te breken tussen jas en broek!
Tip:gewoon goede, form follows function, kleding kopen en een goede rijhouding.
Vaak tegenstrijdig met het Harley-image maar daarom lekker tegendraads… 😉!

Meer on-topic: gewicht niet te veel achterop, meer naar voren. En de bandenspanning in orde!!
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door botoo »

Na wat zoek en speurwerk en toch gekozen voor een waterdichte oplossing ben ik uit gekomen op een 60 ltr Drybag van SW-Motech. Het komt tussen solozadel en mini sissybar (niet meer dan een butt-stop dus nu een bag-stop) zodat de tas niet naar achter kan glijden en gaat bevestigd worden met sjorbanden aan die bevestiging ogen (zie plaatje) die ik op de spatbordbouten vast ga zetten.

Ik zal wel een stukje beschermingsfolie op het spatbord plakken om geen onnodige krassen te krijgen.

Afbeelding
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ziet er een goede stevige tas uit. Wat je daar zegt, zou ik ook doen om een bescherm folie op het spatbord te plakken.
sw-motech heeft wel enorm goede tassen vindt ik persoonlijk. Die van mij heeft een waterdicht zak om in de tas te gebruiken. Het nadeel daar van is wel dat de tas nat kan worden. ;-).
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door ronnie »

Tipje: ik heb op vakantie altijd een rol gaffa tape bij me. Dit lijkt op duct tape, plakt net zo goed, maar laat geen lijmresten achter. Verkrijgbaar bij de muziekinstrumentenwinkel (wordt op podia gebruikt om kabels e.d. vast te plakken).
Vorig jaar begon mijn rol wat door te hangen richting de richtingaanwijzers achterop. Een stukje tape daarop, en er beschadigt niets.

NIET bij de bouwmarkt kopen ! Daar noemen ze het soms ook zo, maar die laat wel lijmresten achter.
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door botoo »

Toen ik ooit in het verleden regelmatig off-road ging (met vw buggies) had ik ook altijd Ductape en een rolletje ijzerdraad bij me, daar kan je een hoop noodreparaties mee uitvoeren zodat je toch weer thuis komt :mrgreen:

Geen lijmresten is, vooral bij tijdelijke oplossingen, wel heel erg prettig. Hier een stukje info over de verschillen tussen Gaffertape en Ductape https://www.tapejungle.com/news/gaffer- ... ifference/ weten we dat ook weer :D .

Eerste w.m.b. betrouwbare link is bij Bax-Music https://www.bax-shop.nl/gaffa-tape/inno ... 50-m-zwart
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
El tigre
100-199
100-199
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 dec 2015 22:12
Locatie: Soerendonk
Has thanked: 92 times
Been thanked: 43 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door El tigre »

charlesb52 schreef: 11 sep 2021 22:04 In 1978,toen ik begon met motorrijden was een niergordel gewild, idd vanwege de nieren en slechte wegen…
Intussen achterhaald; zonder klachten, diagnose en medisch advies imo totaal overbodig.
Gewoon verschillende meningen….

Misschien wel lekker warm om de koudebrug te breken tussen jas en broek!
Tip:gewoon goede, form follows function, kleding kopen en een goede rijhouding.
Vaak tegenstrijdig met het Harley-image maar daarom lekker tegendraads… 😉!

Meer on-topic: gewicht niet te veel achterop, meer naar voren. En de bandenspanning in orde!!
En de vering van de motoren was ook niet zo geweldig ik ben toen ook gelijk begonnen met een niergordel ook voor warmte isolatie, twee vliegen in één klap
Born on a Mountain, raised in a cave, bikin'and fuckin'is all i crave
Gebruikersavatar
choco
200-349
200-349
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
Locatie: Bovenkarspel
Has thanked: 451 times
Been thanked: 170 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door choco »

RC roadster schreef: 11 sep 2021 17:19 Ik heb een sp connect systeem op de Sportster staan, dat vast gevezen is op het stuur (heel tevreden over) en heb ook een laadkabel voorzien voor de gsm. En de gsm is gekoppeld aan mijn intercom Senna K30. De andere hebben deze ook en we zouden ze aan elkaar koppelen. Dus de gps zal in orde zijn in mijn ogen .
Ik heb ook een SP Connect. Voordeel is dat ik ook een houder heb voor in de auto...
En windvast tot iig 165km/h op een motor zonder scherm dus vol in de wind.
Keep the rubber side down
usa rene
5-9
5-9
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 okt 2015 10:17
Been thanked: 14 times

Iron-Head Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door usa rene »

Hallo allen.

Ik gebruik al jaren een paar zijtassen en voor het grote werk een grote stevige plastic zak daaroverheen met spinnen om de boel vast te houden en nog nooit wat verloren.
Niet de mooiste oplossing en opletten dat het achter spatbord niet beschadigd.

Groeten van usa rene
Bijlagen
2016 Castelré René.jpg
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: Bagage tas op Sportster

Ongelezen bericht door botoo »

De 60 ltr van SW Motech was toch wel een flinke overkill voor een korte trip met hotel overnachtingen (dus geen tent, slaapzak etc.), daarom een 26 ltr. Drybag gehaald en dat zit er helemaal prima op. Samen met tanktas en sidebag kan ik in totaal ~40 ltr meenemen, dat moet ruim voldoende zijn.

Afbeelding
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Plaats reactie