Lek inlaatspruitstuk/carburateur 1996 Sportster 1200
-
- 5-9
Lek inlaatspruitstuk/carburateur 1996 Sportster 1200
Beste forumleden,
Recent heb ik een 1200XL uit 1996 verworven. Ik vind het na mijn Italiaanse en Japanse tweewielers maar een exotisch apparaat .
Na aankoop bleek de CV carb een scheur te hebben. Ik heb deze vervolgens maar vervangen door een tweedehands exemplaar dat ik netjes gereviseerd heb. De motor loopt nu koud goed, maar als hij heet wordt wil hij niet meer stationair lopen, heeft veel gas nodig en uiteindelijk valt hij uit.
Met de bekende truc met remmenreiniger ben ik erachter gekomen dat ik in elk geval een lek heb tussen inlaatspruitstuk en carb. Misschien kan ik nog e.e.a. doen aan uitlijning van de carb (misschien met behulp van zo'n kleine magnetische hellingsmeter). Ik heb immers niet meer het oorspronkelijke luchtfilterhuis met beugel, dus ik weet niet of deze de carb helemaal recht op het spruitstuk trekt.
Naar mijn opvatting glijdt de carburateur wat gemakkelijk in de (vervangen) rubberen ring van het spruitstuk. Hoort dat vrij gemakkelijk te gaan? Ik vroeg mij af: Kan ik evt. was telfon gastape om de carb winden? Dat zou bestand moeten zijn tot ca. 250 graden, dus dat zou moeten kunnen. Of vinden jullie dat bij voorbaat geen geschikte oplossing?
Dank!
Recent heb ik een 1200XL uit 1996 verworven. Ik vind het na mijn Italiaanse en Japanse tweewielers maar een exotisch apparaat .
Na aankoop bleek de CV carb een scheur te hebben. Ik heb deze vervolgens maar vervangen door een tweedehands exemplaar dat ik netjes gereviseerd heb. De motor loopt nu koud goed, maar als hij heet wordt wil hij niet meer stationair lopen, heeft veel gas nodig en uiteindelijk valt hij uit.
Met de bekende truc met remmenreiniger ben ik erachter gekomen dat ik in elk geval een lek heb tussen inlaatspruitstuk en carb. Misschien kan ik nog e.e.a. doen aan uitlijning van de carb (misschien met behulp van zo'n kleine magnetische hellingsmeter). Ik heb immers niet meer het oorspronkelijke luchtfilterhuis met beugel, dus ik weet niet of deze de carb helemaal recht op het spruitstuk trekt.
Naar mijn opvatting glijdt de carburateur wat gemakkelijk in de (vervangen) rubberen ring van het spruitstuk. Hoort dat vrij gemakkelijk te gaan? Ik vroeg mij af: Kan ik evt. was telfon gastape om de carb winden? Dat zou bestand moeten zijn tot ca. 250 graden, dus dat zou moeten kunnen. Of vinden jullie dat bij voorbaat geen geschikte oplossing?
Dank!
- Bijlagen
-
- inlaat.jpg (36.49 KiB) 1962 keer bekeken
-
- 1500-1749
Re: Lek inlaatspruitstuk/carburateur 1996 Sportster 1200
Gewoon een nieuw rubber ring kopen. Zo duur is dat niet. Teflon is prutsen
- MoneyFor
- 3000+
- Contacteer:
Louis welkom bij SON en zoals bow al aangeeft, koop gewoon een nieuwe rubberdichting en klaar.
-
- 5-9
Dank voor jullie reacties. Het probleem is dat ik een nieuwe ring heb. Ik denk zelf dat het meer te maken heeft met de uitlijning. Misschien helpt ook het aanbrengen van een hittebestening montagevet nog?
- MoneyFor
- 3000+
- Contacteer:
Louis maak eens een foto van de carburator op de motor als je wil, ik zou nog niets van die vet toestanden gaan gebruiken want
eigenlijk is dat een tijdelijke noodoplossing voor onderweg / lapmiddeltje en ook weer niet echt goed voor die rubber.
Als wij een foto zien kunnen we makkelijker een oordeel vellen, nu begrijp ik uit je verhaal dat je carburator compleet met filter
enkel en alleen in die rubber zit.
-
- 5-9
Nee, ik heb er uiteraard wel een luchtfilter met huis en beugels bij. Het betreft echter een aftermarket 'teardrop' met twee losse beugeltjes (die op beide cilinders gemonteerd worden). Daarop komt de 'bodemplaat' van het filterhuis. Misschien is er nog e.e.a. te stellen aan die beugeltjes om de carb er rechter op te krijgen.
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2024-08-15 at 10.38.53.jpeg (291.27 KiB) 1905 keer bekeken
-
- WhatsApp Image 2024-08-15 at 10.37.44.jpeg (297.12 KiB) 1905 keer bekeken
- MoneyFor
- 3000+
- Contacteer:
Met die 2 losse beugeltjes zou het inderdaad kunnen dat de carb niet mooi haaks in de rubber dichting zit, ik denk dat je die makkelijk een klein beetje kan
verplooien zodanig dat alles mooi haaks in elkaar zit.
Gewoon een tip :
De slang / darm of hoe je het wil noemen neem die ook weg uit het luchtfilterhuis, brengt niks dan smeerlapperij in het filter en vervolgens in je cylinders.
Je hebt de ideale setup aan de breather bolts al zitten voor een externe catch-can te monteren, mocht je dit niet kennen gebruik even de zoek functie hier
op het forum en je gaat daar meerdere topics over terugvinden. Vergeet dan ook wel niet het gaatje in het filterhuis af te dichten met boutje en o-ring ofzo.
verplooien zodanig dat alles mooi haaks in elkaar zit.
Gewoon een tip :
De slang / darm of hoe je het wil noemen neem die ook weg uit het luchtfilterhuis, brengt niks dan smeerlapperij in het filter en vervolgens in je cylinders.
Je hebt de ideale setup aan de breather bolts al zitten voor een externe catch-can te monteren, mocht je dit niet kennen gebruik even de zoek functie hier
op het forum en je gaat daar meerdere topics over terugvinden. Vergeet dan ook wel niet het gaatje in het filterhuis af te dichten met boutje en o-ring ofzo.
-
- 5-9
Wat komt er precies uit die betreffende slang? Gassen/druk uit het carter met wat olie?
Verder heb ik bij een Harley dealer een nieuwe sluitring voor de connectie spruitstuk/carb gekocht. Wat blijkt: de nieuwe, duurdere lijkt duidelijk een dikkere binnenring te hebben dan de goedkopere. Opvallend, niet?
Verder heb ik bij een Harley dealer een nieuwe sluitring voor de connectie spruitstuk/carb gekocht. Wat blijkt: de nieuwe, duurdere lijkt duidelijk een dikkere binnenring te hebben dan de goedkopere. Opvallend, niet?
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2024-08-16 at 09.49.02.jpeg (124.4 KiB) 1819 keer bekeken
- MoneyFor
- 3000+
- Contacteer:
Ja is merkelijk verschil, waarschijnlijk is je probleem hiermee (hopelijk) al opgelost.Louis S. schreef: ↑16 aug 2024 12:10 Wat komt er precies uit die betreffende slang? Gassen/druk uit het carter met wat olie?
Uit de breathers => de slang dus komt niets als smurrie, als je dat opvangt is dat olie met condens een koffiefmelk achtig papje.
Met de smurrie in je cylinders:
Met externe catch-can: ( dus darmpje uit je luchtfilterhuis)
Dit is het eerste wat ik toepas op een nieuwe bike, een externe breather, garantie of niet zal me worst wezen
-
- 5-9
Dank voor de tip. Ik heb zo'n aluminium benzinefilter gekocht op aliexpress, welke ik ga ombouwen tot een catch can.
-
- 1500-1749
Dat is toch wel een opmerkelijk verschil, en het zijn keiharde feiten. Dat Harley hier nooit iets mee heeft gedaan snap ik niet.MoneyFor schreef: ↑16 aug 2024 15:35Ja is merkelijk verschil, waarschijnlijk is je probleem hiermee (hopelijk) al opgelost.Louis S. schreef: ↑16 aug 2024 12:10 Wat komt er precies uit die betreffende slang? Gassen/druk uit het carter met wat olie?
Uit de breathers => de slang dus komt niets als smurrie, als je dat opvangt is dat olie met condens een koffiefmelk achtig papje.
Met de smurrie in je cylinders:
Smurrie 1 (2).jpg
Met externe catch-can: ( dus darmpje uit je luchtfilterhuis)
Smurrie 1 (1).jpg
Dit is het eerste wat ik toepas op een nieuwe bike, een externe breather, garantie of niet zal me worst wezen
- Dorski
- 350-499
Harley, mag daar niets mee doen ivm de geldende milieueisen.
Als je dit doet wat, money aangeeft, pleeg je dus een milieu delict.
Voor ons als consument prima, want niemand zal hier moeilijk over doen. (Ik heb zelf ook een catch can)
Echter, krijgen de Harleys geen type goedkeuring af fabriek als ze de oliegassen in een catch can laten uitkomen.
Is pverigens geen Harley probleem, maar voor alle ice voertuigen.
Als je dit doet wat, money aangeeft, pleeg je dus een milieu delict.
Voor ons als consument prima, want niemand zal hier moeilijk over doen. (Ik heb zelf ook een catch can)
Echter, krijgen de Harleys geen type goedkeuring af fabriek als ze de oliegassen in een catch can laten uitkomen.
Is pverigens geen Harley probleem, maar voor alle ice voertuigen.
- choco
- 350-499
Ik had op mijn vorige chopper, mijn ontluchtingsslang niet naar de carb maar naar mijn ketting lopen.
Resultaat: ketting was altijd licht vettig en schoon, en hoefde m nooit te smeren
En mijn luchtfilter en carb bleven ook veel schoner.
Resultaat: ketting was altijd licht vettig en schoon, en hoefde m nooit te smeren
En mijn luchtfilter en carb bleven ook veel schoner.
Keep the rubber side down
-
- 5-9
Mooi, haha.
Mijn Sportster doet het weer overigens. Nieuwe rubbering ring en goed recht monteren van de carb heeft het verschil gemaakt.
-
- 5-9
Catch can hangt. Bovenin zitten gaatjes, maar deze zijn op de foto niet te zien
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2024-08-25 at 12.35.14.jpeg (214.91 KiB) 1113 keer bekeken
- MoneyFor
- 3000+
- Contacteer:
Netjes, lijkt me op het eerste zicht wel vrij klein maar dat kan bedriegen, heb je er een filtertje inzitten voor de gaatjes ?