hardtail Sportster project
hardtail Sportster project
Kort geleden had ik het plan om een chopper te gaan bouwen. Ik ben geboren in 59 in een tijd dus waarin er weinig geld was en de nozems van de brommer op de motor stapten. Waar de motor nu een luxe artikel is voor veel mensen, was het in die tijd slechts een goedkoop vervoermiddel voor als jet het geld voor een auto niet had. In de jaren 60 en 70 gingen de vrijgevochten jongens dus motor rijden. Daarmee onderscheid je je in die tijd van de rest. Je moest wel heel raar zijn en/of een nozem als je op zo'n ding ging zitten. Vergelijkbaar met de mensen die in die tijd een tattoo hadden...........'Je raadt het al, ik had beiden en was vanaf m'n jongste jeugd al gek op motoren. Ik kon niet wachten tot ik 18 was en legaal op zo'n ding kon rijden. Net 17 kocht ik m'n eerste motor. Een wrak van een ding. Een Triumph Trophy 650. Geen originele uiteraard. Een ding dat deels verchopt was (zonder budget en dat was te zien ook..........). Zo trots als een aap liep ik deels met het ding vanuit de stad waar ik hem had gekocht naar huis. Deels dan want uiteraard moest ik op de kermis die er toen was laten zien en horen dat ik een motor had..................en kon ik hem gelijk inleveren bij oom agent. Mijn vader naar het bureau en met een sterk verhaal en 100 gulden boete had ik m'n motor weer terug. Eerst dat papiertje maar gehaald. Tussentijds met een proefrijbewijs gereden (dat kon nog toen zonder enige ervaring of kennis van zaken). Met dit rijbewijs dat je voor 2.50 gulden op het bureau op kon halen mocht je in de buurt waar je woonde een bepaald gebied rijden. Om het te leren zeg maar. Of dat verstandig was? Ik geloof er niks van. We reden met een club van 8 vrienden, en overal uiteraard, vooral in het centrum van de stad waar je niet mocht komen. Je moest uiteraard wel gezien worden. Nou ja, de Triumph chopper dus. Het ding was gewoon slecht en na een korte periode werd hij dan ook weer van de hand gedaan en ingeruild voor een splinternieuwe Honda cb 750 f2. Een superbike in die tijd. Veel te hard uiteraard, 200+ onder andere over de Brouwersdam.....Later daar misschien nog eens meer over. In die tijd is dus de liefde voor de chopper verder ontwikkeld. Terug naar hier en nu. Ik heb een 883 aangeschaft uit 1988 en ga hier een hardtail chopper van bouwen. Ik hoop hier het verslag bij te houden. Ook wil ik jullie hulp vragen. Hoewel ik al zo'n 90 motoren heb gehad inmiddels en de meeste heb verbouwd en veranderd is mijn technische kennis beperkt. Komt nog bij dat ik met twee linker handen ben geboren............Wordt vervolgd.
Re: hardtail Sportster project
De aangeschafte 883 bij aankoop en na een week...........
- Bijlagen
-
- Sportster rood 12.jpg (158.13 KiB) 25658 keer bekeken
Re: hardtail Sportster project
De onderdelen die ik over had zijn verkocht via Marktplaats.
Geeft weer wat budget voor de aanschaf van onderdelen.
De wielen op de foto ga ik gebruiken net als het blok en het frame, vork en wat klein spul
De rest gaat in de ijzerbak en/of is verkocht via MP.
Geeft weer wat budget voor de aanschaf van onderdelen.
De wielen op de foto ga ik gebruiken net als het blok en het frame, vork en wat klein spul
De rest gaat in de ijzerbak en/of is verkocht via MP.
Re: hardtail Sportster project
De voorvorkpoten worden ontdaan van alle overbodige meuk zoals de spatbordbevestiging.
Nergens voor nodig!
Wanneer regent het nou in Nederland.
Weg dr mee!
Haakse slijper, flexen en lamellenschijf, vijlen, schuren, poetsen en polijsten.
Dagje werk maar dan zijn ze kaal als een biljartbal en zien er weer (bijna) als nieuw uit.
Nergens voor nodig!
Wanneer regent het nou in Nederland.
Weg dr mee!
Haakse slijper, flexen en lamellenschijf, vijlen, schuren, poetsen en polijsten.
Dagje werk maar dan zijn ze kaal als een biljartbal en zien er weer (bijna) als nieuw uit.
Re: hardtail Sportster project
En ja, de Sportster zit vol met kwaliteitsproducten uit het land van de rijzende zon!
Maak je niet druk, ook die tekst is 100% onleesbaar en zelfs onzichtbaar na mijn handarbeid.
Op deze foto is het zo goed als klaar eindresultaat te zien.
Maak je niet druk, ook die tekst is 100% onleesbaar en zelfs onzichtbaar na mijn handarbeid.
Op deze foto is het zo goed als klaar eindresultaat te zien.
- Bijlagen
-
- 20180108_105614.jpg (44.67 KiB) 25644 keer bekeken
Re: hardtail Sportster project
En tot slot het frame in hardtailuitvoering.
Ik heb hem gespoten in Gamma primer, metallic zwart en met blanke lak afgewerkt.
Weinig zinvol overigens omdat ik nu pas ga beginnen met lassen van alle bevestigingen.
Maar ijzer is maar ijzer, het roest nog ook. Komend jaar ga ik er zo mee rijden.
Dan in de winter van 2018 uit elkaar en dan coaten en helemaal top afwerken.
Wordt vervolgd
Ik heb hem gespoten in Gamma primer, metallic zwart en met blanke lak afgewerkt.
Weinig zinvol overigens omdat ik nu pas ga beginnen met lassen van alle bevestigingen.
Maar ijzer is maar ijzer, het roest nog ook. Komend jaar ga ik er zo mee rijden.
Dan in de winter van 2018 uit elkaar en dan coaten en helemaal top afwerken.
Wordt vervolgd
- Johan m
- 500-599
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
- Has thanked: 230 times
- Been thanked: 370 times
Re: hardtail Sportster project
Mooi werk, die van mij staat ook nog steeds in de gamma verf.....maar eens wat aan doen.
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1337 times
- Been thanked: 1578 times
- Contacteer:
- scheurneusje
- 900-999
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 27 sep 2015 10:24
- Locatie: Bakel
- Has thanked: 872 times
- Been thanked: 370 times
- Contacteer:
Re: hardtail Sportster project
Super mooi om te volgen.
En voor iemand die zegt dat hij twee linkerhanden heeft 🖒
Geloof ik dus niet veel meer van....
Geen spatbord voor kan er meer en dan in de regen inderdaad......
Ach ja gewoon rijden als de schijnt of je hebt skijt aan natte box zouden ze hier in Brabant zeggen...
Ben benieuwd naar het eindresultaat..
Ben je van plan om hem te komen laten zien op het SON weekend?
Toedeloe groetjes Karin
En voor iemand die zegt dat hij twee linkerhanden heeft 🖒
Geloof ik dus niet veel meer van....
Geen spatbord voor kan er meer en dan in de regen inderdaad......
Ach ja gewoon rijden als de schijnt of je hebt skijt aan natte box zouden ze hier in Brabant zeggen...
Ben benieuwd naar het eindresultaat..
Ben je van plan om hem te komen laten zien op het SON weekend?
Toedeloe groetjes Karin
Never Give Up
Re: hardtail Sportster project
Karin, twee linker handjes? (zeg maar handen)
Ech wel..........
Ga je in dit project nog wel horen en zien.
Een SON weekend zegt me niks maar ik ben nog maar net binnen, dus.
Ech wel..........
Ga je in dit project nog wel horen en zien.
Een SON weekend zegt me niks maar ik ben nog maar net binnen, dus.
Re: hardtail Sportster project
Het frame zit in de verf, is in de huiskamer bij het kacheltje lekker gedroogd.
Nu moet ie naar buiten in de koude garage.
Had ie maar geen frame moeten worden.
Van de Workmate een tafeltje op maat gemaakt en nu staat ie daar mooi te zijn.
Kon het niet laten, de eerste dingetjes gemonteerd.
Dit weekend verder opbouwen.
Als het kan en lukt dan wil ik de voorvork terug plaatsen en het voorwiel dat al schoon
en opnieuw ingevet is mag er ook in. Ik heb ook nog een mooi smal apehanger stuur liggen.
Kijken of dat iets wordt.
Wordt vervolgd.
Nu moet ie naar buiten in de koude garage.
Had ie maar geen frame moeten worden.
Van de Workmate een tafeltje op maat gemaakt en nu staat ie daar mooi te zijn.
Kon het niet laten, de eerste dingetjes gemonteerd.
Dit weekend verder opbouwen.
Als het kan en lukt dan wil ik de voorvork terug plaatsen en het voorwiel dat al schoon
en opnieuw ingevet is mag er ook in. Ik heb ook nog een mooi smal apehanger stuur liggen.
Kijken of dat iets wordt.
Wordt vervolgd.
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1337 times
- Been thanked: 1578 times
- Contacteer:
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: hardtail Sportster project
die hardtail, was dat een weld-on ?
want ziet er wel netjes uit. Wie heeft die gemaakt eigenlijk ?
want ziet er wel netjes uit. Wie heeft die gemaakt eigenlijk ?
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1337 times
- Been thanked: 1578 times
- Contacteer:
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: hardtail Sportster project
nee hoor,
je hebt weld-ons, dus een complete kont die je eraan zet, en je kunt m zelf opbouwen uit buizen
is een verschilletje lijkt mij.....
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1337 times
- Been thanked: 1578 times
- Contacteer:
Re: hardtail Sportster project
Inderdaad een verschilletje maar als EP59 zegt dat die 2 linker handen heeft en er dan toch in slaagt om het zelf te maken uit buizen dan moet die wel 2 rechter handschoenen kopen volgens mij
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: hardtail Sportster project
dus......, ik wacht het antwoord van Ep ff af als je dat niet erg vindt.
Re: hardtail Sportster project
Het is een weld on frame van Bare Knuckle Choppers.
Mooie vorm en het past perfect.
Voldoet ook aan de voorwaarden volgens RDW waardoor de
motor niet voor de keuring hoeft.
Mooie vorm en het past perfect.
Voldoet ook aan de voorwaarden volgens RDW waardoor de
motor niet voor de keuring hoeft.
Re: hardtail Sportster project
Dit weekend niet veel verder gekomen. De plannen waren er wel maar er kwam niet heel veel van terecht. Het voorwiel zit er weer in. Was ff tobben. Ik had verwacht dat het geen probleem zou zijn wat meer gewicht aan de voorkant maar de workmate was het hier niet mee eens en ging kiepkantelen. Dat maakt het dan weer wat lastig als je er alleen bij staat, de as in het wiel zit en er niet uit wil, de hele boel voorwaarts wil roteren daar waar ik dit niet wil.......... Gelukkig stond er een stevig krukje in de omgeving die ik met mijn linker teen dichterbij kon krijgen en uiteindelijk onder het voorwiel heb gekregen. Blokje hout links en rechts en het hing weer in evenwicht. Gelijk het stuur pas gemaakt en er op gezet. Geloof wel dat ik dit ga gebruiken. Mooi in de breedte van de vork en lekker hoog. Daar waar ik toch vooral van de caferacers ben vind ik het met mijn lengte van 1.94 wel zo prettig. En okselfris uiteraard! Daarnaast vind ik het mooi als een chopper een slanke/smalle voorkant heeft en een dikke kont. Dus denk dat ik hem ga laten coaten en gebruik. Ik ga nu uitzoeken waar ik een koplamp wil en het achterwiel gaat er in. Dan het blok tijdelijk plaatsen en het achterwiel uitlijnen. Spacers maken om de ruimte op te vullen etc. etc. etc...............Wordt vervolgd.
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1337 times
- Been thanked: 1578 times
- Contacteer:
Re: hardtail Sportster project
Mooi stuur hoor, dat van die workmate ken ik, ruim 30jaar geleden heb ik dat ook gebruikt tot dat die op een keer het begaf en alles naar beneden donderde. Ik vergeet het nooit, was een zo'n blauwe Black& Decker (misschien daarom ) en de aluminium steun bovenaan was gewoon doormidden gebroken.
Re: hardtail Sportster project
Het project is weer een stapje dichter bij de afronding. Hoewel dit nog maanden gaat duren is ieder stapje er toch één!! Het achterwiel is in het frame gezet en het motorblok vervolgens er in gehangen. Het achterwiel gaf geen problemen. Het motorblok was wat lastiger. Wat een kreng om er in je eentje in te hangen zeg. Best nog zwaar en onhandig. Met behulp van zwager lukte het om hem er in één keer in te zetten. Overigens zonder verder het frame te beschadigen. Omdat er een weld on frame aan zit is het vastbouten ook ff lastiger. De originele bouten passen niet meer en het is weer even uitvogelen hoe het ook weer zat. Met de aanschaf van een nieuw setje bouten en moeren is het goed gekomen en zit alles zo vast als een huis. Nu het achterwiel uit gaan lijnen en dan spacers maken die perfect moeten passen. De foto's volgen spoedig. Ik heb er ook een setje zadeltassen voor gekocht. Oude tassen via MP. Die vind ik een stuk mooier dan nieuwe en horen bij de jaren 60/70 look van de motor. Er zaten wat kleine gebreken aan de tassen maar die heb ik bij Bad ass seats in Strijen laten verhelpen. Leuke mensen trouwens daar en ook nog vakmensen die het niet alleen voor het geld doen maar vooral uit liefde voor het vak. Top!! Hierbij vast een paar foto's van de tassen. Wordt vervolgd.
Re: hardtail Sportster project
Dik geld gekost die tassen...............weet je hoeveel jaar je bezig bent om ze zo te krijgen?
Inmiddels hangt het blok er dus weer in en het achterwiel. Zie ook de foto's. Het apenhangerstuur is er weer af en is naar de coater onderweg. Het achterspatbord is besteld. Een stalen spatbord dat mooi aan moet sluiten op het wiel. Daar waar ie dit niet wil daar gaan we hem dwingen. Maar dat weet ie nog niet. De bedoeling is dat het mooi rondom aansluit met overal dezelfde afstand tot de band. Dit wordt 1 a 2 centimeter. Voordeel van een hardtail! Wordt vervolgd.
Inmiddels hangt het blok er dus weer in en het achterwiel. Zie ook de foto's. Het apenhangerstuur is er weer af en is naar de coater onderweg. Het achterspatbord is besteld. Een stalen spatbord dat mooi aan moet sluiten op het wiel. Daar waar ie dit niet wil daar gaan we hem dwingen. Maar dat weet ie nog niet. De bedoeling is dat het mooi rondom aansluit met overal dezelfde afstand tot de band. Dit wordt 1 a 2 centimeter. Voordeel van een hardtail! Wordt vervolgd.