hardtail Sportster project
Re: hardtail Sportster project
Nu de tank op het frame monteren. Hij moet zo hoog mogelijk op het frame komen. Alleen ff rekening houden met de stuuruitslag, dat ie de tank niet raakt. Als ik de plaats bepaald heb dan boor ik ter hoogte van de bevestiging twee gaatjes in het frame. Vervolgen tap ik er m8 draad in dat ik tot op de bodem van de bovenste framepijp door laat lopen. Dubbel op dus, en schroefdraad en hij kan niet verder omdat hij klem zit op de bodem van de framepijp. Dan twee fraaie moeren er bij zoeken om e.e.a. vast te zetten. Ook nog een flapje rubber tussen de bevestiging en de framepijp. De motor trilt zo dat ijzer op ijzer vast geen goed idee is...………..Wordt vervolgd.
- scheurneusje
- 900-999
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 27 sep 2015 10:24
- Locatie: Bakel
- Has thanked: 870 times
- Been thanked: 368 times
- Contacteer:
Re: hardtail Sportster project
zooo das apart inderdaad,maar goed dat dat gered is.....kabouterbier reclame ???hihihihihi
Never Give Up
Re: hardtail Sportster project
Tankje zit er op. Nog ff tijdelijk met een m 8 boutje-moertje, dit wordt komend weekend afgerond. Wel een stevig frame om een gaatje in te boren en te tappen.....American Iron! Voor de zekerheid een stukje rubber onder de bevestiging om ijzer op ijzer gerammel te voorkomen. Helaas zit het benzinepijpje op de verkeerde plek. Ligt op de achterste cilinder. Dat wordt dus ook nog aangepakt. Verder prima naar mijn zin. Als dit rond is dan ga ik verder met de voetkoppeling. Die schiet inmiddels ook al aardig op.
- roald
- 100-199
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 19 feb 2018 22:05
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 92 times
Re: hardtail Sportster project
Mooi formaat tank! Misschien komt er bij mij te zijner tijd ook een kleinere tank op
Re: hardtail Sportster project
Daar istie dan. Het tankje zit nu op zijn definitieve plek. 2x een gaatje in de bovenste frambuis geboord. Vervolgens schroefdraad in getapt. Daarna het ik twee stukjes m8 ingekort en in de daarvoor bestemde gaten gedraaid. Eigenlijk lukte dit alles in één keer zonder tegenslagen. Nog ff twee stukjes rubber onder de oren van de tank op maat gesneden. Dit is de anti tril en rammel laag. Tankje bevestigd, benzineslang er op waarbij ik er dus achter kwam dat het pijpje dat de benzinekraan vervangt te lang was. Stukje geflext en met de verhoging door het rubber past het nu als gegoten. Lekker strak en precies pas. Uit de grote bouten en moerenkist nog twee old school dopmoertjes opgedoken. Dit deel van het project is klaar. Nu verder met de voetkoppeling.
Re: hardtail Sportster project
voetkoppeling
Dat is nog een heel gepuzzel dus. Zeker met dat gebrek aan technisch inzicht van mij. Ik heb wat op internet gesnuffeld maar kwam daar niet echt tegen wat ik wilde. Wat wilde ik dan? Het moet met geringe middelen zelf te maken zijn. Het mag, ik blijf Hollander, niets kosten. Het moet old school zijn. En last but not least, het moet ook nog eens goed werken! Wel heel veel wensen...…. Uiteindelijk ben ik tot het systeem op de foto gekomen. Kijk daar eerst eens naar dan ga ik daarna weer verder met voors- en tegens
Dat is nog een heel gepuzzel dus. Zeker met dat gebrek aan technisch inzicht van mij. Ik heb wat op internet gesnuffeld maar kwam daar niet echt tegen wat ik wilde. Wat wilde ik dan? Het moet met geringe middelen zelf te maken zijn. Het mag, ik blijf Hollander, niets kosten. Het moet old school zijn. En last but not least, het moet ook nog eens goed werken! Wel heel veel wensen...…. Uiteindelijk ben ik tot het systeem op de foto gekomen. Kijk daar eerst eens naar dan ga ik daarna weer verder met voors- en tegens
Re: hardtail Sportster project
Wat je op de foto ziet is deel vernieuwd, deels wat al op de motor zat en deels ouwe meuk uit de voorraad. De schetsplaten pasten niet goed zoals al eerder verteld. Daarom zelf maar nieuwe gemaakt uit 11 mm plaat. Daar de voetsteun op gemonteerd. Eerst de juiste stand vinden, o.a. door proefzitten. Toen ik deze gevonden had moest ik een pedaal monteren om te koppelen. Hiervoor heb ik het oude schakelpedaal gebruikt. Met het aanpassen van de steun, het plakken en knippen in karton, passen en meten ben ik tot de combinatie gekomen zoals op de foto. Als kabel heb ik de oude koppelingskabel genomen. Die heb ik handmatig aangepast. Zie ook de foto's. Vervolgens heb ik het stelmechanisme van de kabel verplaatst naar net achter de koppelingspook. Door aan de koppelingspook een hevel te lassen en die vervolgens twee maal zo dik op te lassen (22mm) heb ik de ruimte om straks een gaatje in de hevel te boren. Vervolgens kan ik een ouderwets kabeltonnetje gebruiken om de kabel vast te zetten en eventueel te stellen. In de hevel moet ik nog wel een sleuf flexen zodat de kabel niet klem loopt en netjes met het tonnetje rond door het hevel kan bewegen. Anders breekt de kabel al heel snel denk ik en dat willen we niet. Nog een aanslag gelast op de steun om te zorgen dat de hevel niet te ver naar achter doorslaat. De hele handel is nu nog in ruwbouw. Ik laat het netjes af lassen, ga nog wat aanpassingen doen en dan moet het gaan werken (hoop ik). Als dit lukt dan ga ik gelijk verder met de schakelpook...……….
Re: hardtail Sportster project
Nog ff wat fotootjes.
Het begint ergens op te lijken maar we zijn er nog lang niet!
Het begint ergens op te lijken maar we zijn er nog lang niet!
Re: hardtail Sportster project
Wordt weer vervolgd - het weer wordt slechter dus het bouwen zal wat frequenter gaan (hoop ik).
Reacties? Advies? Graag!
Reacties? Advies? Graag!
-
- 1500-1749
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 349 times
Re: hardtail Sportster project
Je bent lekker op weg zie ik. Komt er een suicide clutch shifter op? En waar heb je vragen over
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: hardtail Sportster project
je stelbout van je koppelingskabel gaat nu wel olie lekken, daarom zit hij standaard zo hoog....
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3144
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1329 times
- Been thanked: 1574 times
- Contacteer:
Re: hardtail Sportster project
Ziet er al fraai uit, mijn enigste opmerking voor nu en dan val ik in herhaling.... je stelbout van de koppeling gaat gegarandeerd lekken op deze manier.
Re: hardtail Sportster project
Moneyfour, ik zat ff in het buitenland maar ben er weer. N.a.v. jouw opmerking over de koppelingskabel en de lekkage. Wat moet ik me hierbij voorstellen? Een drupje of zeikt het er uit? Ik had hier nog nooit van gehoord. Heb je eventueel ook de oplossing om dit te voorkomen? Groet EP59
Re: hardtail Sportster project
Zoals gezegd was ik weer terug. Het koppelingspedaal en toebehoren zijn afgelast. Nog wat kleine aanpassingen en dan ga ik hem spuiten en monteren. Als de handel er op zit zal ik er foto's van maken.
Ik heb besloten om aan de andere zijde van de motor nu verder te gaan. De uitlaten gaan er weer op. Kijken hoe ik dat aan ga pakken. Voorlopig gaan de oude er weer op. Die zijn in goede staat, brullen lekker en zien er wat mij betreft wel goed uit. Kijken wat ik hier weer aan moet passen. Ook met de sissybar ga ik starten. IJzer halen en ik heb vandaag al een leuk item gekocht. De motor gaat een terugkerend onderwerp krijgen, the ape! Ik heb hier wel wat ideeën voor. Dit komt o.a. terug in de sissybar die ik ga maken. Wordt vervolgd.
Ik heb besloten om aan de andere zijde van de motor nu verder te gaan. De uitlaten gaan er weer op. Kijken hoe ik dat aan ga pakken. Voorlopig gaan de oude er weer op. Die zijn in goede staat, brullen lekker en zien er wat mij betreft wel goed uit. Kijken wat ik hier weer aan moet passen. Ook met de sissybar ga ik starten. IJzer halen en ik heb vandaag al een leuk item gekocht. De motor gaat een terugkerend onderwerp krijgen, the ape! Ik heb hier wel wat ideeën voor. Dit komt o.a. terug in de sissybar die ik ga maken. Wordt vervolgd.