Motorkleding, wie draagt wat??

Welke extra's voor je motor, kleding, helmen, niet horend bij de andere technische forums.
brede aap
100-199
100-199
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:12
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Re: Motorkleding, wie draagt wat??

Ongelezen bericht door brede aap »

Tja de trend van kevlar spijkerbroeken en houthakkersshirts die zouden beschermen.. ik zou zeggen, laat je niet foppen als je veiligheid zoekt.
Of je moet jezelf voor de gek willen houden.

Ik rijd bijna nooit meer maar heb in Maart toch een nieuwe textieljas gekocht omdat mijn oude zn beschermers als gel door de voering waren verpulverd en plakte als een gek met ene smurrie.
Mijn helm was ook verpulverd binnenin, maar was stiekem al 14 jaar oud. HJC i71 ofzo nieuwe.
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Motorkleding, wie draagt wat??

Ongelezen bericht door ronnie »

Motorjeans en m'n oude hein gericke goretex-jas met uitritsbare voering en ventilatie. Van rug- en knieprotectors word ik gek, schouder- en elleboogprotectors zitten er wel in. Difi hoge schoenen aan de voeten.
Jas en schoenen mogen wel eens vervangen worden. De jas is niet echt waterdicht meer, maar ik kan geen goed alternatief vinden (of ik ben er eigenlijk gewoon een beetje mee vergroeid).
brede aap
100-199
100-199
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:12
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Re: Motorkleding, wie draagt wat??

Ongelezen bericht door brede aap »

ronnie schreef: 18 sep 2023 16:53 Motorjeans en m'n oude hein gericke goretex-jas met uitritsbare voering en ventilatie. Van rug- en knieprotectors word ik gek, schouder- en elleboogprotectors zitten er wel in. Difi hoge schoenen aan de voeten.
Jas en schoenen mogen wel eens vervangen worden. De jas is niet echt waterdicht meer, maar ik kan geen goed alternatief vinden (of ik ben er eigenlijk gewoon een beetje mee vergroeid).
Die oude Goretex jassen zijn slappe hap (letterlijk) als je het vergelijkt met wat moderners. De beschermers verdraaien tijdens de val om je arm heen. Dat wil je jezelf niet meer aandoen (letterlijk ook) En zonder rugprotector is een groot risico. Kan je een rolstoel schelen. Als iets je niet fijn zit in de winkel, heb je niet de goede jas. Het moet gewoon goed kunnen zitten zonder last. Ik heb mijn jas eerst ruim een half uur in de winkel gedragen, net als mijn helm. Even proefzitten op een motor...Doet het na dat half uur niet vervelend of irritant, zal t wel goed zijn.
Verdraai/trek zelf de armen van de jas/broek en de jas om je heen roterend. Dit moet stug gaan, lekker op de plek blijven zitten. Als je het in de winkel al om je arm of been kan roteren zal dit bij een val ook zo zijn.
Motorjeans zouden de winkeldeur niet binnen mogen komen, waardeloze bescherming. Mooie marketingtruc omdat mensen het 'vragen en willen'. Effect tijdens een val zeer weinig tot nul.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Motorkleding, wie draagt wat??

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Verschil met de motorjeans ( kevlar jeans ) tegenover een gewone jeans is dat ze deze niet uit je vel moeten peuteren in het hospitaal, scheelt toch een hoop werk ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
brede aap
100-199
100-199
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:12
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Re: Motorkleding, wie draagt wat??

Ongelezen bericht door brede aap »

Ik had overigens de eerste type kevlarjeans in 1997. Veredelde spijkerbroek+lapje kevlar voorkant knie, lapje linksrechts op de heup. Was mijn eerste motorbroek gekocht in tijd van rijles. En ik maar denken dat het veilig was. Wel veiliger dan mijn gewone spijkerbroek waarmee ik 80 op mn 70cc brommer reed :lollig: ..
Ik heb recente testen gezien van kevlarjeans en ja t doet het iets beter dan een hema-broek maar hij scheurt nog steeds gewoon direct open tot je t karige stukje kevlar tegenkomt dat hopelijk je vel dekt op dat moment. Totale schijnveiligheid..beetje als een soort brandvertragend middel.. het werkt een seconde en dan mag je bidden.
Gebruikersavatar
Barend68
100-199
100-199
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:44
Locatie: Den Haag
Has thanked: 118 times
Been thanked: 108 times

Re: Motorkleding, wie draagt wat??

Ongelezen bericht door Barend68 »

Op zich heb je een punt. Al zijn de kevlar broeken tegenwoordig rondom van dat materiaal, volledig leer beschermt nog steeds het beste. Maar als je bij 30 graden door de hitte van je motor dreigt te pleuren kan je, juist voor je veiligheid, wellicht toch beter voor een kevlar broek en doorwaai jas gaan.
4 het leven :drinks:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Motorkleding, wie draagt wat??

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik blijf van mening dat ieder voor zich moet uitmaken wat die wil dragen, moet het "veilig" dan zijn er opties tot en met een airbag vest en wil je het losjes dan kies je daarvoor. Ik kom nog uit de generatie dat we in de jaren 80 en 90 met onze GSXR's in jeans, witte sportschoenen :lol: en t-shirt +200 klokte op de autostrade, dit was helemaal niet veilig maar je bent jong en denkt daar niet aan. Nu zovele jaren later en het nodige metaal in het lichaam ben ik nog steeds niet van denkwijze veranderd. Wil je het echt veilig blijf dan thuis in je zetel zitten zou ik zeggen ;) .. ik vind het nu gewoon absurd om met laarzen, handschoenen, lederen vest en broek af te klokken tegen 30 en max 50 in het centrum ... maar zoals gezegd dat is mijn mening, ieder doet wat die wil.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Motorkleding, wie draagt wat??

Ongelezen bericht door EasyWim »

In het MAG magazine van april stond een interessant artikel inclusief vergelijkingstest over de motorjeans. De AAA broeken waren het veiligst, maar heel toevallig ook het prijzigst :think: Ik wil er ook nog steeds eentje aanschaffen, maar 400 a 500 euro voor een betere broek vind ik toch wel wat. Een echte spijkerbroek meenemen in de zadeltas en omkleden op het werk is een stuk voordeliger :D
Plaats reactie