Remmen ontluchten
Geplaatst: 02 apr 2020 12:19
Er zijn verschillende manieren om remmen te ontluchten en/of remolie te verversen.
Vergewis U steeds welke remolie je nodig hebt ! , dit staat normaal op het deksel van de mastercylinder / remreservoir.
Mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar een simpel apparaatje dat je aansluit op een compressor, met dit apparaat kan je eenvoudig in je eentje
de remmen ontluchten. Je vult het rem-reservoir / mastercylinder tot de maximum en vervolgens sluit je het aan op de ontluchtingsnippel van de
remklauw en blazen maar. Door het vacuüm wordt de remolie door de leiding gezogen en het enige wat je in het oog moet houden is dat er steeds
voldoende remolie in het reservoir achterblijft zodat je niet opnieuw lucht in de leiding gaat zuigen. De oude remolie wordt dan opgevangen in het
apparaat.
Dit doet hetzelfde als het apparaat hierboven maar dan manueel zonder compressor.
Wat je ook kan doen indien je geen apparaat voor het ontluchten hebt of wil aanschaffen is met een darmpje en een (glazen) potje. Je giet wat rem
olie in het potje en sluit het darmpje langs de ene zijde aan op de ontluchtingsnippel van de remklauw en de andere zijde dompel je onder in de olie
die reeds in het potje zit. Zorgen dat het goed ondergedompelt blijft zodat het geen lucht kan happen. Vervolgens opnieuw de mastercylinder op niveau
houden, de onluchting nippel openen en knijpen maar op de remhendel. Met dit systeem ben ik zelf voorstander om het met 2 te doen zodat de ene de
nippel steeds dicht draait tijdens het pompen op de remhendel. Wat hiervoor een goede oplossing is, is een darmpje met een oneway valve tussen, met
dit systeem is er nooit risico op lucht trekken langs het darmpje en kan je makkelijk in je eentje uitvoeren..
Deze valve'jes koop je bv op Ali voor een scheintje .
Met ABS
Nu wel opletten als je gaat ontluchten met ABS systemen, in principe kan je dit doen zoals hierboven omschreven met het apparaat maar NIET zoals de 2de
omschrijving. Nu er zal ook met het apparaat altijd wat remolie achter blijven in de ABS pomp maar als je het enkele keren achter elkaar herhaald is die ook
ververst. Ik zelf heb daar een toestel voor ( Memobike 6050 ) dat de ABS pomp laat werken in een ontluchting / verversing modus zodat ook de olie uit de pomp
mee wordt gezogen. LET WEL OP , als je gaat ontluchten of verversen met het apparaat op de compressor mag je ook NOOIT op de remhendel knijpen want dan
ga je lucht in de ABS pomp kunnen zuigen en dan is het over met de doe het zelf ! ... en kan je naar een dealer of garage.
Ik heb nu even zitten kijken op YouTube en daar staan wel een hele hoop filmpjes op over hoe je het moet of kan doen. Ik dacht eerst een link hier te plaatsen
maar ik zie in de meeste toch dingen die ik zelf niet zou doen. Dus ik zou zeggen gebruik gerust de zoekfunctie op YT en kan jezelf oordelen of je het nuttig vind
of niet.
Ik heb ook waarschijnlijk nog wel iets vergeten te vertellen maar ik zou zeggen bij vragen stel ze, bij opmerkingen schrijf ze Voor mij is het soms zo gewoon dat ik
die dingen doe maar er over schrijven is niet altijd even makkelijk.
Het staat iedereen vrij om dit topic aan te vullen met eigen ervaringen of tips.
Vergewis U steeds welke remolie je nodig hebt ! , dit staat normaal op het deksel van de mastercylinder / remreservoir.
Mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar een simpel apparaatje dat je aansluit op een compressor, met dit apparaat kan je eenvoudig in je eentje
de remmen ontluchten. Je vult het rem-reservoir / mastercylinder tot de maximum en vervolgens sluit je het aan op de ontluchtingsnippel van de
remklauw en blazen maar. Door het vacuüm wordt de remolie door de leiding gezogen en het enige wat je in het oog moet houden is dat er steeds
voldoende remolie in het reservoir achterblijft zodat je niet opnieuw lucht in de leiding gaat zuigen. De oude remolie wordt dan opgevangen in het
apparaat.
Dit doet hetzelfde als het apparaat hierboven maar dan manueel zonder compressor.
Wat je ook kan doen indien je geen apparaat voor het ontluchten hebt of wil aanschaffen is met een darmpje en een (glazen) potje. Je giet wat rem
olie in het potje en sluit het darmpje langs de ene zijde aan op de ontluchtingsnippel van de remklauw en de andere zijde dompel je onder in de olie
die reeds in het potje zit. Zorgen dat het goed ondergedompelt blijft zodat het geen lucht kan happen. Vervolgens opnieuw de mastercylinder op niveau
houden, de onluchting nippel openen en knijpen maar op de remhendel. Met dit systeem ben ik zelf voorstander om het met 2 te doen zodat de ene de
nippel steeds dicht draait tijdens het pompen op de remhendel. Wat hiervoor een goede oplossing is, is een darmpje met een oneway valve tussen, met
dit systeem is er nooit risico op lucht trekken langs het darmpje en kan je makkelijk in je eentje uitvoeren..
Deze valve'jes koop je bv op Ali voor een scheintje .
Met ABS
Nu wel opletten als je gaat ontluchten met ABS systemen, in principe kan je dit doen zoals hierboven omschreven met het apparaat maar NIET zoals de 2de
omschrijving. Nu er zal ook met het apparaat altijd wat remolie achter blijven in de ABS pomp maar als je het enkele keren achter elkaar herhaald is die ook
ververst. Ik zelf heb daar een toestel voor ( Memobike 6050 ) dat de ABS pomp laat werken in een ontluchting / verversing modus zodat ook de olie uit de pomp
mee wordt gezogen. LET WEL OP , als je gaat ontluchten of verversen met het apparaat op de compressor mag je ook NOOIT op de remhendel knijpen want dan
ga je lucht in de ABS pomp kunnen zuigen en dan is het over met de doe het zelf ! ... en kan je naar een dealer of garage.
Ik heb nu even zitten kijken op YouTube en daar staan wel een hele hoop filmpjes op over hoe je het moet of kan doen. Ik dacht eerst een link hier te plaatsen
maar ik zie in de meeste toch dingen die ik zelf niet zou doen. Dus ik zou zeggen gebruik gerust de zoekfunctie op YT en kan jezelf oordelen of je het nuttig vind
of niet.
Ik heb ook waarschijnlijk nog wel iets vergeten te vertellen maar ik zou zeggen bij vragen stel ze, bij opmerkingen schrijf ze Voor mij is het soms zo gewoon dat ik
die dingen doe maar er over schrijven is niet altijd even makkelijk.
Het staat iedereen vrij om dit topic aan te vullen met eigen ervaringen of tips.