Problemen met dipstick, 2004up?

Alle andere technische zaken.
TCB299

Problemen met dipstick, 2004up?

Ongelezen bericht door TCB299 »

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de bajonetsluiting van de olie dipstick.
Betreft een XL1200C uit 2004.
Vroeger heb ik een Softtail gehad en daar was de dipstick gewoon een rubberplug.
Maar deze bajonetsluiting is een ramp, moet een heel gevecht leveren om dat eruit en ook om hem er weer in te krijgen.
Ben eigenlijk op zoek naar een alternatief, zonder bajonetsluiting.
Bestaat dat?

Groet, André
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 16 apr 2020 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt.....
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Problemen met dipstick, 2004up?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Is een gekend probleem bij sommige het durft te helpen om de kantjes van de bajonet groefjes in de dipstick zelf wat weg te schuren/vijlen
zodat het geheel wat vlotter gaat. Ik moet hiervan zelfs nog een foto hebben ergens op m'n pc, ik zoek het even op maar beloof niets.

Je weet om deze te openen moet je lichtjes omlaag duwen terwijl je draait zodat de bajonetsluiting uitlijnt en dan even drukken, moet die er
vlot uitkomen.

Een alternatief zonder bajonet bestaat niet voor zover ik weet of het moet een diy job zijn met O-ring zoals het vroegere systeem.Er zijn wel
genoeg aftermarket dipsticks en zelfs met temperatuurmeter in maar allen hebben die bajonetsluiting.



Toegevoegd in 15 minuten 54 secondes:
Ik vind de foto van de bewerkte dipstick niet direct maar heb even aangeduid wat de bedoeling is, daar waar de 2 pijltjes staan moet je het
hoekige gewoon wat rond schuren of vijlen. Niet te veel maar gewoon dat de hoek rond is geworden en dan werkt die als een fluitje van een
cent. Dit doe je aan beide zijden uiteraard.

Dipstick.jpg
Dipstick.jpg (18.82 KiB) 8129 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Problemen met dipstick, 2004up?

Ongelezen bericht door EasyWim »

Met mijn 883 uit 2014 heb ik precies hetzelfde probleem. Het induwen en terugveren gaat nog wel goed maar de stick er daarna uitkrijgen gaat zwaar. Ik ga de kantjes ook maar even bewerken.
TCB299

Re: Problemen met dipstick, 2004up?

Ongelezen bericht door TCB299 »

@MoneyFor dank voor je uitgebreide reactie, ik ga het proberen.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Problemen met dipstick, 2004up?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

TCB299 schreef: 18 apr 2020 15:50 @MoneyFor dank voor je uitgebreide reactie, ik ga het proberen.
Geen dank, graag gedaan en hopelijk helpt dit je verder met het probleem, suc6 !
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Problemen met dipstick, 2004up?

Ongelezen bericht door EasyWim »

Omdat ik de laatste dagen een aantal keren het oliepeil heb bekeken viel mij een heel groot verschil op. Als de olie koud is is de peilstok er heel makkelijk uit te krijgen en als de olie warm is gaat dit heel zwaar en hoop je dat hij niet afbreekt tijdens het draaien. Het lijkt wel of de peilstok door de hitte uitzet en de behuizing totaal niet. Morgen toch maar eens even met een fijn schuurpapiertje de randen glad maken zoals MoneyFor hierboven uitlegt.
Gebruikersavatar
Barend68
100-199
100-199
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:44
Locatie: Den Haag
Has thanked: 118 times
Been thanked: 108 times

Re: Problemen met dipstick, 2004up?

Ongelezen bericht door Barend68 »

Ik ben sowieso wat verbaasd dat er zo’n goedkoop stukje plastic op zit. Maakt HD niet genoeg marge meer om ook nog een degelijke fiets te leveren voor al dat geld?
Ok, ik ben (en blijf waarschijnlijk) meer gecharmeerd van de wat oudere fietsen en ook toen werd er wel eens ‘fout’ bezuinigd.
Kijk. Dit is pas een dipstick...
Kijk. Dit is pas een dipstick...
Hoop dat jullie nu geen dip krijgen
Hoop dat jullie nu geen dip krijgen
:ohja?:
4 het leven :drinks:
Plaats reactie