hahaa !
...dat mág ik wel
zo'n model sportster.
Weet je;
Ik zat ooit ruim 10 jaar bij de Hondavereniging voor bromfietsen. De oldtimers raakte minder populair en er bestonden er steeds minder van na ruim 40 jaar op/in de markt. Versleten enz.
Dus de club raakte leden kwijt.
Maar er waren wel kopiën van Jinsheng en nog wat merkjes.
Toen hadden we een ledenvergadering, en daar kwam na wat wikken en wegen en na wat puristen-protest toch uit dat we de kopiën toelieten in de club. We spreken 23 jaar terug.
In dezelfde spirit rondrijden van het geliefde model ging hand in hand met het echte merk, dan maar.
Nu snap ik dat HD de spacy looking new asian bike, sportster heeft genoemd en dus heeft onze Son club dus gewoon toekomstige sportsters.
Maar op deze foto vind ik de ziel terug van de 'oude' sportster. En harley had hem net zo goed in dat land kunnen maken want ze zijn toch aziatisch gegaan, en harley was al niet altijd betrouwbaar dus who cares als je chinees het even niet doet.
De chinese brommertjes, ja het was wat matiger materiaal, maar ze reden net zo goed. Onderdelen lachwekkend goedkoop.
Ik heb zelf nog recent 7 jaar een chinese scooter gereden. Startte soms wat traag maar bracht me toch overal. Algehele kwaliteit net even minder maar was het echt een chinees barrel? Nee niet eens.
Ik neem aan dat deze motorfiets op het plaatje hier beter in elkaar steekt dan de brommertjes.
De beste technische/gitaren/electronuca merkproducten worden tegenwoordig in azie (ok onder licentie) gebouwd.. wilden we eerst niet, maar de kwaliteit van de geliefde landen waar de oorsprong lag begon toch ook twijfelachtig te worden. De aziaten schenen oplettendere medewerkers te hebben dan de europeanen of amerikanen....
En ja, als jouw geliefde product dan in azie word gemaakt onder licentie en het zit ook nog eens goed in elkaar... zijn we dat maar gaan accepteren.
Mensen zijn he-le-maal tevereden met die Royal Enfield Himalayan bijvoorbeeld, uit india.
BMW laat zijn 300cc maken in een indiase fabriek waar de vuilnis ernaast op de weg in de berm en op straat ligt.
Dubieuse kwaliteit, jawel, maar daarna word er weer bovenop gezeten voor verbetering.
We moeten het er mee doen, en het merk komt er mee weg. Krijgt liefhebbers en al gauw vergeten mensen dat het in lagelonenlanden word gemaakt. Weet ik veel door wie mijn cheap-ass scooter in elkaar gezet was, maar ik had er toch lol van.
En als ons favoriete model word voortgezet in china en de prijs is leuk... Why not.
En ja, in 2008 kocht ik mijn sportster gloednieuw dus heb HD gesteund zeg maar. Toch sloot de fabriek. Dat mag. Maar dan mogen wij ook wat anders gaan rijden als we ons geliefde product zien transformeren tot een ruimteschip.