"Solo Corona" run, vroegtijdig einde...

Het Genieten.
Martin XL1200C
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
Has thanked: 16 times
Been thanked: 12 times

Evolution "Solo Corona" run, vroegtijdig einde...

Ongelezen bericht door Martin XL1200C »

Sorry mensen, weer een lang verhaal... Ik reageer niet zo vaak hier, maar als ik dat doe, dan ook meteen goed. Ik lees hier wel erg veel. Ben zodoende al veel te weten gekomen over de techniek van mijn Sportster. Dankzij dit forum, waarvoor dank.

Met veel interesse heb ik het initiatief van de Corona run gevolgd. Ik was graag mee gegaan maar had dat weekend nogal wat verplichtingen. Daarom besloten om mijn eerste vakantie dag, maandag 13 juli, alleen weg te gaan.
Tentje mee, slaapzak, wat kleding en klaar. Doel was om zoveel mogelijk binnendoor te rijden en rond donderdag/vrijdag in Oostenrijk/Tirol te zijn. Ik heb daar kennissen en mijn zoon (20) zou daar dan ook zijn. Die wilde ik verrassen met een spontaan bezoekje. Hij heeft een andere hobby, ook bergpassen rijden, maar dan met een Alfa v6.

Maandag vertrokken vanuit provincie Groningen, meteen de Duitse grens over gestoken en via de Bundesstrasse en Landesstrasse langs de grens naar het zuiden gereden. Toen uiteindelijk de Belgische grens overgestoken en tentje op gezet in de buurt van Izier in de Ardennen.

De volgende dag via Luxemburg en Frankrijk binnendoor richting de Vogezen gereden. Uiteindelijk wel een stuk snelweg meegepakt anders duurde het te lang. Was af en toe wel even billen knijpen met de benzine. Vooral binnendoor zijn de tankstations in Frankrijk dun gezaaid. En als ik via Garmin een tankstation opzocht was ie jaren geleden al opgedoekt, raar heb de nieuwste kaarten erop staan. Had reserve tankje van 2 liter mee, ook daadwerkelijk gebruikt.

Omdat er veel regen voorspelt was heb ik die avond in een herbergje geslapen bij Gerardmer (F). Ik had daar 2 dagen willen blijven om in de Vogezen te gaan toeren, maar na een blik op de weersvoorspellingen bleek dat het de komende dagen alleen maar zou regenen en flink ook. Het leek mij beter om de volgende dag dan maar door te trekken. Woensdagochtend regende het al volop, dus regenpak aan en via de Col de la Slucht doorgereden naar Colmar, daar (Zuid-)Duitsland weer binnengereden en via Freiburg doorgestoken naar de Bodensee. Van daaruit vanaf Lindau weer binnendoor gereden over de Alpenstrasse en via de Jochstrasse bij Oberjoch, Oostenrijk binnengereden. Prachtige pas, maar het regende zo hard dat ik weinig van de omgeving heb gezien. Even later kwam ik aan bij het vakantieadres van mijn zoon. Daar werd ik hartelijk ontvangen en na ruim 400 km regen rijden smaakte het biertje goed. Donderdag en vrijdag gewandeld, in de Alfa gereden :lol: en lekkere Oostenrijkse biertjes gedronken, ook een fijne dagbesteding.

Zaterdagmorgen scheen voor het eerst de zon weer, tijd om op te stappen en de Jochstrasse nog eens te rijden, maar dan met mooi weer! Dat ging super, alleen was het druk, erg druk op die route. Heeel veel motoren, waaronder veel kamikazepiloten die je inhalen op plekken waar ik het niet zou doen. En tuurlijk, ik ben niet zo snel als al die tupperware bike's, maar echt langzaam ging het nou ook niet. Afijn, lekker mijn eigen tempo gereden. Van daaruit zou ik langzaamaan weer noordwaarts rijden. Doel was die avond te overnachten op een camping in het zwarte woud. De volgende dag wilde ik dan via de taunus door naar de Eiffel om dan maandags weer thuis te komen. Dat liep even anders. In de middag na de tweede tankstop ergens in de buurt van Pforzheim drukte ik op de startknop, maar daar kwam niet de vertrouwde roffel maar het tikkende geluid van een haperende startmotor...

Ik had nog wel stroom, verlichting brandde, naar mijn idee wel al wat zwakker dan normaal. Kak, dat beloofde niet veel goeds. Tegen beter weten in nog even een paar ferme tikken op de startmotor gegeven maar dat verandere niks. Ik had wel wat gereedschap mee, maar geen multimeter. Bedrading even nagelopen, massakabel zat ook nog degelijk vast. Ik had een pdf van het werkplaatshandboek op mijn iPhone staan. Maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. Vervolgens gegoogeld op motorzaakjes, HD-servicepunten. alles wat ik vond in de omgeving was al gesloten. Zaterdagmiddag is in Duitsland geen goed moment om pech te krijgen. Ik heb daarop mijn zoon gebeld, die zou die dag ook terugrijden, maar dan eerst nog via Zwitserland (onderkant Bodensee). Afgesproken dat ik mijn WhatsApp locatie aan zou zetten en dat hij mijn kant op zou komen. Hij was nog net op het punt dat hij richting Stuttgart kon draaien. Ik had het idee opgevat om de motor aan te duwen en dan zover mogelijk door te rijden, richting het Noorden. Mijn zoon zou mijn WhatsApp locatie volgen en dan vanzelf bij mij uitkomen. Wellicht de motor dan ergens op een veilige plek te parkeren en dan een plan de campagne maken.

Een aardige Duitser die daar even stond te pauzeren kwam informeren wat er aan de hand was. Hij reed zelf ook motor, maar was nu aan het werk. Hij wilde wel even helpen duwen. Dus ik op de Sportster, de vriendelijke Duitser erachter en binnen 5 meter liep ie. Na een bedankje de snelweg opgedraaid en toen ik gang maakte en tijdens het invoegen de richting aanwijzer aanzette, vielen deze meteen uit, inclusief de digitale km teller. Kak dan waren de problemen nog groter...

De motor liep nog wel goed, maar logischerwijs was het wachten natuurlijk op een haperende ontsteking. Dus alles uit gezet wat uit kon. Dat was alleen de navigatie nog. Ik heb nog een 3 kwartier doorgereden totdat het mij te link werd. Ik wilde niet stranden op de Autobahn. Ik kwam in één van de vele baustelle's terecht en bij lager toerental begon hij te stotteren, meteen de eerste afslag van de weg af gegaan. Daar werd het haperen steeds erger, vrij vlot na de afrit zat een tankstation. Toen ik het terrein opdraaide sloeg ie af en rolde ik uit tot de deur van het kantoor naast de pomp. Een deur die gelukkig wijd open stond. Letterlijk en figuurlijk. Het was ondertussen zaterdagavond 18.30. Het was mij wel al duidelijk dat de accu om een af andere reden niet laadde, of kapot was. Ik zou die dag (gisteren) en zondag ook niet aan onderdelen kunnen komen. En eerlijk gezegd, elektrisch is ook niet zo mijn ding.

Om een heel lang verhaal kort te maken. De Sporster staat veilig achter slot en grendel in de buurt van Heidelberg. Ik ben wat later opgepikt door mijn zoon en tegen 01.00 's nachts (het is prettig doorrijden op de Duitse autbahn met een V6 met 250 pk) waren we thuis. Net de bestelbus van een vriend opgehaald. Morgenvroeg om 6.00 vertrek ik weer richting Heidelberg, 536 km enkele reis... Afijn, ik hoop dat de Sportser voor de mittagsruhe achterin de bus staat. Dan ben ik voor het avondeten net weer thuis. Hoop ik. Jammer dat het zo eindigde, maar ik heb genoten van elke km (bijna 1700). Zelfs de regen kilometers. Als ik thuis ben zal ik eerst de accu maar eens checken en dan verder kijken.

Als jullie tips of ideeën hebben dan hoor ik het graag. De Sportster moet over 2 weken sowieso klaar zijn. Dan staat een 4 daags ritje op de planning. Dan samen met een Buell en een Dyna Streetbob. Nu al zin in!
Gebruikersavatar
kruisje
200-349
200-349
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Has thanked: 23 times
Been thanked: 97 times
Contacteer:

Re: "Solo Corona" run, vroegtijdig einde...

Ongelezen bericht door kruisje »

lijkt erop dat je accu niet bijlaadt, want na het aanduwen zou hij gewoon moeten blijven lopen op de stroom die de motor op wekt.
ik denk dus, en hoop dat je regelaar stuk is, die is simpel te vervangen, anders zou het de generator moeten zijn, en moet je koppelings huis eraf.
weet niet zeker, maar ik denk dat die daar zit,
ik ken alleen de oude sporty's van binnen, haha

:think:
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: "Solo Corona" run, vroegtijdig einde...

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Geluk bij een ongeluk: op de terugweg!!!

Én in de Alfa gereden! Een Veloce??
Martin XL1200C
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
Has thanked: 16 times
Been thanked: 12 times

Re: "Solo Corona" run, vroegtijdig einde...

Ongelezen bericht door Martin XL1200C »

Nee geen Veloce, dat mocht ie willen, hij is 20 hè. :lol:
Een 166 van het laatste type met de prachtige 3.2 V6 Busso erin. Dat klinkt super en trekt als een malle.

Ps de Sportser is weer thuis. Accu nu aan de lader, morgen even meten wat ie laadt.
Plaats reactie