Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Frame, vering, banden, remmen etc.
Roland-
50-99
50-99
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 dec 2018 19:31
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door Roland- »

Hoi allen,

Ik zit met het volgende probleem:

Omdat mijn voorrem niet gelijkmatig werkte heb ik de slingering van de schijf gecontroleerd. Omdat hier bijna 1 mm slingering op zat heb ik de schijf en blokken vervangen.
Op de lagers zat zover ik heb kunnen beoordelen geen speling. (Km stand van de motor is ook pas slechts 25.000)

Nu heb ik vandaag mijn nieuwe schijf en blokken gemonteerd en zag ik al direct op het oog bij het draaien van mijn voorwiel dat de nieuwe schijf ook royaal op en neer slingert.
(Hoeveel heb ik nog niet gemeten).

Onder het rijden lijkt het probleem van ongelijkmatig remmen wel verholpen, remt mooi gelijkmatig. Maar als ik op mijn voetsteunen ga staan zie ik de schijf toch behoorlijk slingeren. Wat ik toch zorgwekkend blijf vinden.

Iemand hier ook ervaring mee? Ben benieuwd waar de oorzaak zou kunnen liggen.
De flens waar de schijf tegenaan gemonteerd wordt op de naaf heb ik mooi schoon gemaakt.
Maar zou deze wellicht fabriek af al niet goed zijn geweest?

Input is welkom!
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door RC roadster »

Hoe gedraag de HD als je remt tijdens het rijden ? Heb je trilling in u stuur?

De ervaring die ik heb bij de auto's is dat slingering enkel kwaad kan, als deze van link naar rechts gaat en bij op en neer mag een beetjes zij maar ook niet te extreem natuurlijk.
Ik heb dit toch nooit moeten meten die op en neer. Anders maak eens een filmpje dan kunnen we het zien,... ;-).
zie link hoe ze dit meten de slingering van links naar rechts, deze mag normaal 0.1mm hebben.

https://www.bing.com/videos/search?q=sl ... ORM=VDQVAP

Toegevoegd in 2 minuten 41 secondes:
Sorry, dit was de juist link;

https://www.bing.com/videos/search?q=sl ... ORM=VDRVSR
Roland-
50-99
50-99
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 dec 2018 19:31
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door Roland- »

Voor het vervangen van de schijf en blokken merkte ik bij het remmen dat hij bij bijna stilstand begon te schokken.

Vandaar dat ik toen de slingering heb gemeten. Deze was veel te veel, ongeveer 1mm terwijl deze volgens het werkplaatshandboek van mijn FXD uit 2001 (zelfde vork als de sportster uit deze bouwjaren) maar 0.2mm slingering mag hebben.

Na het vervangen merk ik geen trillingen meer en remt de motor wel goed. Maar de zijwaartste slingering blijft aanwezig, dus van links naar rechts.
Dit mag toch echt niet, vandaar dat ik me afvraag waardoor dit zou kunnen komen.

Het meten van de slingering heb ik hetzelfde gedaan als onderstaand filmpje:

https://youtu.be/qtfku-oEalE
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Is de hub mooi proper waar de schijf gemonteerd zit ?

Als je de meting met de meetklok doet kan je bv ook de hub eens nakijken, de schijf zelf controleer ik in de draaibank met de meetklok.
Je kan ook de schijf ter hoogte van de montage bouten controleren ( als ze gemonteerd zit uiteraard ), heb je het daar ook al, dan zeker
de hub zelf nakijken.


Een schijf kan snel vervormen als die goed heet staat en je rijd door een plas en er is een plaatselijk afkoeling kan het al gebeurd zijn.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Roland-
50-99
50-99
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 dec 2018 19:31
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door Roland- »

MoneyFor schreef: 28 jul 2020 13:22 Is de hub mooi proper waar de schijf gemonteerd zit ?

Als je de meting met de meetklok doet kan je bv ook de hub eens nakijken, de schijf zelf controleer ik in de draaibank met de meetklok.
Je kan ook de schijf ter hoogte van de montage bouten controleren ( als ze gemonteerd zit uiteraard ), heb je het daar ook al, dan zeker
de hub zelf nakijken.


Een schijf kan snel vervormen als die goed heet staat en je rijd door een plas en er is een plaatselijk afkoeling kan het al gebeurd zijn.
De hub zelf is helemaal schoon.

Ik zal de hub zonder schijf erop ook eens meten met de klok.
Ben bang dat deze niet mooi vlak is. Wat ik kan doen als dat het het geval is moet ik me nog eens bekijken. Wellicht opnieuw vlak laten afdraaien op een draaibank?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Roland- schreef: 28 jul 2020 14:44 Ik zal de hub zonder schijf erop ook eens meten met de klok.
Ben bang dat deze niet mooi vlak is. Wat ik kan doen als dat het het geval is moet ik me nog eens bekijken. Wellicht opnieuw vlak laten afdraaien op een draaibank?
Dat kan inderdaad, mijn draaibank is te klein en kan dat enkel met een losse hub maar op grotere draaibank kan dat wel met compleet wiel. Maar als je er geen last
van hebt tijdens het rijden en stoppen moet je kijken of het wel loont om dat te gaan doen natuurlijk.

Als je met de meetklok de hub controleert zou je kunnen overwegen om daar het hoogste punt manueel wat weg te schuren met de meetklok als controle instrument
en met zeer kleine beetjes, maar nogmaals je moet voor jezelf uitmaken of het echt nodig is. Zeker ook nakijken of je geen speling hebt op de lagers maar dan zou
je ook slag in het wiel zien en voelen.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door RC roadster »

Is misschien een domme opmerking,... Maar bij die remschijven moet je daar toevallig niet opletten hoe ze monteert vb binnenkant/buitenkant of draairichting?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Normaal kan je deze niet verkeerd zetten, er zit een uitsparing voor de koppen van de bout aan de buitenzijde uiteraard ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door RC roadster »

MoneyFor schreef: 28 jul 2020 16:25 Normaal kan je deze niet verkeerd zetten, er zit een uitsparing voor de koppen van de bout aan de buitenzijde uiteraard ;)


En best ook kruislings vast zetten en op koppel trekken zeker?
Zijn er ook bepaalde merken van remschijven die beter zijn? VB; Brembo/TRW of is dat allemaal zo wat het zelfde? Of gewoon best de originele remblokken/schijven steken (wat ik betwijfel)?
Roland-
50-99
50-99
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 dec 2018 19:31
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door Roland- »

Je kan zoals Moneyfor al zegt de schijf niet verkeerd monteren vanwege de uitsparing voor de schijfrembouten. (Zeg nooit nooit, maar ik heb um goed ;-) )

Er zal zeker kwaliteitsverschil kunnen zitten in de schijven. Net zoals er kwaliteitsverschil zit in remklauwen etc.
Maar een nieuwe schijf komt gewoon kaarsrecht van de fabriek.
Heb die van mij van Harliepleats, is een RVS aftermarket schijf.

Omdat de slingering bij de originele schijf al aanwezig was is het opmerkelijk dat dit nog steeds aanwezig na vervanging.
Ik voel helemaal geen speling of rare zaken aan de wiellagers dus dat lijkt me niet het probleem.

Ik ga eerst met de meetklok de naaf meten van de week en dan kijk ik wel wat ik er mee moet.

Zal mijn bevindingen en hopelijk oplossing hier nog posten.

Bedankt voor de input so far!
Roland-
50-99
50-99
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 dec 2018 19:31
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door Roland- »

Het probleem heb ik gevonden en opgelost!

Wat heb ik gedaan en wat was de oorzaak:

- Ik heb allereerst de motor weer op de brug gezet en met de meetklok de binnenkant van de schijf gemeten, zelfs daar zat al bijna 0.3mm slingering.

- Schijf van het wiel gedemonteerd en het wiel terug in de vork geplaatst. Nu de flens van de naaf zelf met de klok gemeten, wederom kwam ik op 0.3mm slingering. De plus en min uitslag zat precies tegenover elkaar, dit op de flens aangetekend.

- Ik zag dat de flens waar de remschijf tegenaan komt op de naaf zit gemonteerd met een aantal bouten, toen ik langs de zijkant keek (zie foto 3 met rode cirkel) zag ik een kleine opening ter hoogte van de plus.

- Vervolgens de flens gedemonteerd en bekeken. Toen een liniaal over de binnenkant van de flens gelegd en kon ik zien dat deze niet vlak was. De rand / kraag liep omhoog, hoogstwaarschijnlijk met draaien in de fabriek is de draaibeitel hier wat verlopen en is deze niet mooi vlak afgedraaid. Met het aandraaien van de flens op de naaf kwam deze dus niet recht op de naaf waardoor de schijf vervolgens ook automatisch scheef komt te zitten met alle gevolgen van dien.
Vervolgens de rand een beetje schuin afgeslepen (foto 1) en alles zonder loctite terug gemonteerd. Wiel terug in de vork en voila, slingering is volledig weg!

Nu rest me nog alles vanavond terug uit elkaar te pakken en met loctite de flens en de remschijf terug te monteren en dan het wiel weer in de vork te plaatsen.
Een goedkope reparatie uiteindelijk, heb alleen de schijf en de remblokken vervangen. Wat toch nodig was want de originele schijf was door de jaren heen krom gegaan en niet gelijkmatig afgesleten.
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-07-30 at 16.50.58.jpeg
IMG_3058.jpg
IMG_3056.jpg
IMG_3055.jpg
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door bow »

:thumbsup:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Mooi opgelost Roland :thumbs:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Remschijf slingering - zelfs na vervangen schijf!

Ongelezen bericht door RC roadster »

Is nu beter als origineel! :thumbsup: goed gedaan!
Plaats reactie