Hulp bij koppeling

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
marccc68
5-9
5-9
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2022 11:28
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Contacteer:

Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door marccc68 »

Hi allemaal,

Nieuw hier! En val maar meteen met de deur in huis:

Heb een 1982 Sportster XL1000 met koppeling problemen. Met de koppeling in dragged hij teveel; ik weet het, het is een Harley en geen Honda, dus een beetje drag kan voor komen maar dit is gewoon gevaarlijk als ik m'n rem niet ingedrukt houd.

Eerst leek het erop dat het mechanisme (ramp met kogeltjes) versleten was; nieuwe gehaald en erin gezet, weer afstellen volgens het boekje, niet opgelost. Toen maar de koppelingsplaten eruit gehaald (op volgorde en positie gehouden), bleken een aantal wat sticky te zijn. Schoongemaakt en er weer in en weer de boel afstellen. Nog steeds niet goed. Ik heb het gevoel dat de "ramp" de eerste schijf niet ver genoeg induwt ofzo. Als ik 'm heb afgesteld en kijkt naar het stelschroefje in het gat dan zou je verwachten dat zodra je de koppeling induwt, dat je dat mechanisme iets van een kwartslag ziet draaien; ik zie 'm wel ietsjes draaien en bewegen, maar volgens mij niet zoals het hoort.

Kan iemand me hierbij helpen? Ideeen? Oplossingen? De gouden tip!?! :think: :think: :think:
IMG_1119.jpg
IMG_1119.jpg (116.33 KiB) 3272 keer bekeken
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 06 apr 2022 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp verplaatst.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

Heb je deze sportster zo gekocht met dit probleem of is dit probleem na een tijd er in gekomen ?

Wat doet de sportster als je hem start ? Springt hij naar voor ? Anders eens een filmpje van maken ;-).

Zit er de juiste olie op voor de koppeling ? zoals in de boek beschreven .

De koppeling die er in zit. Is deze toevallig al vervangen geweest? Zo ja, Is het wel de juiste type koppeling / drukplaat dat er moet inzitten ?

Als je u koppeling er uitgehaald hebt , ging er alles vlot uit en in ? Dat er toevallig niks wringt, door een beschadiging in het koppeling huis.

De afstelling heb je gedaan zoals het moet ? Anders voor de zekerheid eens iets meer speling geven aan u koppelingenhendel . misschien helpt dit wel.

Laat ons iets weten als je meer info hebt op mijn vragen ;-).
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door botoo »

Spanning op de koppelingskabel goed? Ook mogelijk (maar ik weet niet of dat voor 1982 hetzelfde systeem is) zijn de drie lagertjes wat ingevreten in de plaatjes, voorbeeldje van een powerclutch maar dat is, op een langere hendel na, hetzelfde.

Afbeelding
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Eagle hd
50-99
50-99
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2022 10:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 45 times

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door Eagle hd »

Als ik het goed lees zit er nu een power clutch in dat is niet origineel koppelt wel stuk lichter. Denk dat je alles even na moet lopen als alles er inderdaad wel goed gemonteerd is en ook het juiste type olie is belangrijk. Succes met het uitzoeken en hopen dat het jou gaat lukken.
marccc68
5-9
5-9
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2022 11:28
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Contacteer:

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door marccc68 »

RC roadster schreef: 05 apr 2022 18:26 Heb je deze sportster zo gekocht met dit probleem of is dit probleem na een tijd er in gekomen ?

Wat doet de sportster als je hem start ? Springt hij naar voor ? Anders eens een filmpje van maken ;-).

Zit er de juiste olie op voor de koppeling ? zoals in de boek beschreven .

De koppeling die er in zit. Is deze toevallig al vervangen geweest? Zo ja, Is het wel de juiste type koppeling / drukplaat dat er moet inzitten ?

Als je u koppeling er uitgehaald hebt , ging er alles vlot uit en in ? Dat er toevallig niks wringt, door een beschadiging in het koppeling huis.

De afstelling heb je gedaan zoals het moet ? Anders voor de zekerheid eens iets meer speling geven aan u koppelingenhendel . misschien helpt dit wel.

Laat ons iets weten als je meer info hebt op mijn vragen ;-).
Als ik 'm start en in z'n 1 zet dan slaat ie af als ik geen gas bij geef; als ik gas bij geef dan voel ik een zware drag. Ook in de andere versnellingen voel ik drag als ik de koppeling in duw.

De olie die ik heb gebruikt is voor 1971 en oudere XR en XL Sportsters; gearbox/chaincase olie.

Ik weet niet of de koppeling vervangen is en die zagen er nog prima uit, niet krom, niet versleten of beschadigd. Bij het monteren gingen de platen er soepel in.

De afstelling heb ik gedaan volgens de manual en alle filmpjes die ik heb gevonden, zeggen ook allemaal hetzelfde.

Wat me wel opvalt is dat zodra ik 'm heb afgesteld en de koppeling in duw dan zou je toch verwachten dat je die clutch adjustment screw ongeveer een kwart slag ziet draaien, en dat gebeurt dus niet. Als ik de koppeling in en uit doe, zie je dat schroefje wel iets bewegen, maar zeker geen kwartslag. Dat gebeurt wel als ie voor het afstellen nog helemaal los zit. Ik heb een vermoeden dat op een of andere manier de drukplaat veel te weinig wordt ingedrukt.
IMG_1271.jpg
IMG_1271.jpg (75.67 KiB) 3225 keer bekeken
marccc68
5-9
5-9
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2022 11:28
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Contacteer:

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door marccc68 »

botoo schreef: 05 apr 2022 19:21 Spanning op de koppelingskabel goed? Ook mogelijk (maar ik weet niet of dat voor 1982 hetzelfde systeem is) zijn de drie lagertjes wat ingevreten in de plaatjes, voorbeeldje van een powerclutch maar dat is, op een langere hendel na, hetzelfde.

Afbeelding
Ik heb de instructies gevolgd voor het afstellen; dat schijnt namelijk nog al nauw te luisteren; vooral die 1/4 of 1/2 draai aan het einde van het afstellen.

Ik heb een nieuwe clutch ramp gekocht; dezelfde als die erin zat (die was inderdaad was versleten en er was mee gerommeld):

https://www.americanbikeshop.com/abs_it ... rtID=12064

Dat zou 'm ook volgens de manual moeten zijn.
Gebruikersavatar
ch@rles
200-349
200-349
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 sep 2015 23:53
Has thanked: 69 times
Been thanked: 115 times

Evolution Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door ch@rles »

Op YouTube staan veel filmpjes hoe men de koppeling afsteld.
Vind dat soms begrijpelijker dan mijn werkplaatshandboek.
Wel zoeken op je type motor/bouwjaar.
Eagle hd
50-99
50-99
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2022 10:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 45 times

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door Eagle hd »

Volgens mij is die olie die jij gebruikt hebt voor niet de juiste olie voor de koppeling die is voor de versnellings bak dat is waarschijnlijk de reden dat de koppeling niet goed werkt. Kan het ook mis hebben hoor maar moet er geen 20w50 in.
marccc68
5-9
5-9
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2022 11:28
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Contacteer:

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door marccc68 »

Eagle hd schreef: 06 apr 2022 13:21 Volgens mij is die olie die jij gebruikt hebt voor niet de juiste olie voor de koppeling die is voor de versnellings bak dat is waarschijnlijk de reden dat de koppeling niet goed werkt. Kan het ook mis hebben hoor maar moet er geen 20w50 in.
Shit, ik lees het net op andere plekken ook. Gewoon 20w50... pffff... Thanks voor de tip anyway... Ga ik dat eerst eens proberen. Blijft op zich wel het verhaal dat je die pin niet voldoende ziet draaien en daardoor de koppeling niet voldoende "engaged".
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

marccc68 schreef: 06 apr 2022 14:11 Shit, ik lees het net op andere plekken ook. Gewoon 20w50... pffff... Thanks voor de tip anyway... Ga ik dat eerst eens proberen. Blijft op zich wel het verhaal dat je die pin niet voldoende ziet draaien en daardoor de koppeling niet voldoende "engaged".
Niet de juiste olie gebruiken is niet goed he,... . Ik weet nu niet wat het beste is voor uwe sportster,... gewoon uitkuisen of u koppeling compleet vervangen. Want die oude/niet juiste olie zal je niet direct 100% weg krijgen in u koppelingsplaten,... . Je kan natuurlijk proberen en zien wat het zegt he ,... .

veel succes. En laat ons het resultaat weten als je de juiste olie gebruikt hebt,... . ;-).
Eagle hd
50-99
50-99
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2022 10:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 45 times

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door Eagle hd »

Ja laat wel even het resultaat weten :thumbsup:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Je kan de koppelingsplaten even in de remreiniger leggen, alleen even afspuiten zal niet voldoende zijn, leg ze een 10 tal min in de remreinger. Laten opdrogen en dan
een tijdje laten weken in de nieuwe olie ( doe maar een uurtje ofzo ) alvorens te monteren.

Voor de primary neem ik zelf nog altijd de HD olie, " Formula+ Transmission and Primary Chaincase " deze is echt niet te duur en werkt perfect, doe dit in al mijn HD's.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
marccc68
5-9
5-9
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2022 11:28
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Contacteer:

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door marccc68 »

Nou, alleen weer open en eruit... Heb even de dikte van de platen bekeken en het ziet ernaar uit dat de platen vervangen moeten worden. Ik kan alleen de individuele maten voor een 1982 model niet vinden. De manual laat alleen "late 1984 - 1990" en "1990 - on" zien. Voor 1984 modellen moeten de friction platen een minimum van 3,3 mm hebben. Die van mij halen de 3 niet eens (ca. 2,7 mm). De stalen platen moeten een minimum van 1,52 mm hebben; die van mij zijn 1,2 mm. Nu kunnen de afmetingen voor een 1982 model natuurlijk anders zijn als die voor een 1984-1990 model, maar ik kan dus die maten niet vinden.

Heeft iemand die maten wel?

Er staan wel de afmetingen in de manual voor de spacers en die zijn 35 mm en moeten minimaal 39 mm zijn; las ergens dat "they tend to mushroom".
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door bow »

Waar ik dan weer nieuwsgierig naar ben ,is wat je deed besluiten om de zelf de klus te doen. Ik lees dat je niet erg goed voorbereid of met enige kennis van zaken dit bent gaan doen. Bijzonder :kweenie:
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

De juiste maten kan ik u niet geven. Desnoods een nieuwe set bestellen en die nieuwe set opmeten en dan kan je goed vergelijken.
Hoeveel km staan er eigenlijk op de Sportster/koppelingen ? Als daar al wat km opstaan ,... Kan je ze misschien beter vervangen,... .
marccc68
5-9
5-9
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2022 11:28
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Contacteer:

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door marccc68 »

Sinds een paar weken weer lekker aan het rijden!

Uiteindelijk alles vervangen incl. koppelingsplaten. Het zit 'm echt in de afstelling van "het schroefje"... 1/4, 1/8 draai... ik heb nog geen 1/8 gedaan en toen was het goed. Ik heb de primary er wel 25 op en af gehad, maar het werkt nu! Halleluja!!!
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door MoneyFor »

marccc68 schreef: 04 jul 2022 21:29 Sinds een paar weken weer lekker aan het rijden!

Uiteindelijk alles vervangen incl. koppelingsplaten. Het zit 'm echt in de afstelling van "het schroefje"... 1/4, 1/8 draai... ik heb nog geen 1/8 gedaan en toen was het goed. Ik heb de primary er wel 25 op en af gehad, maar het werkt nu! Halleluja!!!
Kan je het volgende maal blindelings ;) , veel rijplezier.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Eagle hd
50-99
50-99
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2022 10:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 45 times

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door Eagle hd »

Normaal even 1/4 terugdraaien moet het goed zijn de koppelings kabbel wel genoeg ruimte geven niet te strak zetten.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Hulp bij koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

Een juist afstellen doet veel he ;-). Ik controleer dit alle 8000 km (afstel vijs koppeling) want dan verander ik ook altijd mijn primary olie.
Plaats reactie