Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Dragondan
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2023 22:49
Locatie: Blauberg/Herselt...Belgie
Been thanked: 2 times

Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Dragondan »

Of is er meer aan de hand?
Na mijn voorstelling als nieuw lid kom ik met wat problemen naar deze rubriek.
Na de aanschaf van mijn sportster xl 883 iron uit 2010 kwam ik in de problemen door vervuilde benzine.
Hij liep met horten en stoten en veelvuldig knallen in de uitlaat.
Een reinigingsproduct in de benzine bracht geen soelaas.
Heb toen het benzinefilter vervangen, de tank gespoelt en de injectoren ultrasoon gereinigd.
Daarna had ik de indruk dat ie beter reed, vooral de knallen waren veel minder maar niet volledig weg. Ook reed ie vlotter maar bij constante snelheid van pakweg 70 km/h voelde ik nog steeds dat ie niet goed draaide.
Acceleratievermogen was er echter nog wel maar het verbruik was mijn inziens veel te hoog, pakweg 7 liter/100km
Afin, zo toch maar een tijd gereden maar vorige week wou ik smorgend ermee naar het werk vertrekken. Toen ik hem aan de poort zette om die open te maken sloeg ie af.
Terug gestart en bleef wel draaien maar eens op de grote baan rechtsomkeer gemaakt, bijna geen vermogen, schijnbaar draaide ie maar op 1 cylinder.
Met draaiende motor een bougiekop afgetrokken, geen verschil. Die terug erop en de andere eraf. Toen viel ie stil.
Daarmee wist ik al welke bougie niet deugde, die eruit gedraaid en was volledig zwart.
Vervangen door een andere, terug gestart en bleek ok.
Daags nadien toch ermee naar het werk gereden maar onderweg dook hetzelfde probleem weer op.
Nu denk ik aan een slechte bobijn maar kan het dat die soms wel en soms niet functioneert?
Of zou ik toch nog steeds kampen met een benzineprobleem?
Voordien bracht ik ook de benzinetank reeds omhoog, zo'n 8 cm zowel vooraan als achteraan, monteerde ik een ander zadel (paardenzadel🤠), maar denk niet dat dit mijn problemen kan veroorzaken.
Ook zit er een ander luchtfilter op en een open uitlaat. Denk niet dat hij geremapt is geweest, stond erop toen ik hem kocht.
Ik las wel reeds dat die remaping zou moeten gebeuren, vooral omwille van het andere luchtfilter.
Ik weet dus niet waar ik nu eerst moet beginnen...iemand een idee???
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

De bobine kan inderdaad het probleem zijn, het kan dat die met tussenpozen de geest geeft maar kan ook een contactprobleem zijn. Recent was er hier
ook een nieuw lid dat een beetje hetzelfde probleem aanhaalde wat betreft al dan niet ontsteking krijgen.

Ik lees dat je automekanieker bent dus normaal zou je dat wel weten hoe je een bobine test maar anders lees je enkele tips op mijn website : >>KLIK<<
In het dropdownmenu kan je opzoeken wat je wile weten over bougies, bobine, enz...
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door RC roadster »

Dragondan schreef: 24 jul 2023 12:01 Heb toen het benzinefilter vervangen, de tank gespoelt en de injectoren ultrasoon gereinigd.
Zat er veel vuil in de tank ? indien ja, misschien brandstofpomp dat wat vast aan het lopen is. Of klemkracht van de voeding/massa niet 100%. je hebt u tank compleet iets hoger gezet,... . knelt er soms geen brandstofleiding,... .
Tank jij 95 of 98 ?
Kan je dienen vorige eigenaar niet vragen of dat de motor afgesteld is, op deze luchtfilter en uitlaat dat er nu opstaat,... . Een goede afstelling doet ook al veel,... .
Een bobine kan ook soms van die rare toestanden geven,... . Beste eens goed uitmeten,... .
Dragondan
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2023 22:49
Locatie: Blauberg/Herselt...Belgie
Been thanked: 2 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Dragondan »

Bedankt gasten voor de reacties, hier kan ik al wat mee.
Ik tank 95, weet dat 98 beter zou zijn maar dat probeerde ik al en gaf geen verbetering toen ik met het brandstofprobleem kampte.
Voor zover ik mee ben geeft 95 eerder problemen als die lang in de tank blijft zitten.
Dus voor een eventuele winterstop gooi ik hem enkele keren vol met 98.
Ga dus uitzien om de bobijnen te testen en eventueel vervangen.
Contact opnemen met de vorige eigenaar wordt moeilijk aangezien ik de moto kocht van een handelaar waar hij dus een overname was.
Maar goed, ik hou jullie op de hoogte hoe het verder verloopt.
A ja, denk niet dat er leidingen geknelt zitten door de verhoging van de tank maar ik zal toch nog even checken, heb het wel vrij zorgvuldig uitgevoerd, volledig in zelfbouw.
Zo ook het zadel waarvoor ik een paardenzadel gebruikte...erg origineel, denk niet dat er reeds iemand anders een paardenzadel op z'n moto monteerde 😁😁😁
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Tank ontluchting ook even checken, kan ook het probleem geven van vermogen verlies of stilvallen en na een tijdje dan weer gewoon terug
kunnen starten als die verstopt zit. Eenvoudigste test is gewoon zonder tankdop proberen, dan trekt die je tank niet op vacuum. Verklaart
wel niet direct die zwarte bougie maar daar kan je later nog naar op zoek ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
ch@rles
200-349
200-349
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 sep 2015 23:53
Has thanked: 69 times
Been thanked: 115 times

Evolution Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door ch@rles »

Zowiezo beter 98 tanken i.p.v. 95.
Daar loopt ie veel beter op.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

ch@rles schreef: 26 jul 2023 18:42 Zowiezo beter 98 tanken i.p.v. 95.
Daar loopt ie veel beter op.
100% mee eens, altijd 98 of te wel E5 in een motorfiets, de E10 (95) heeft nog meer rommel erin zitten dan de huidige E5 (98) maar ik zie daar wel
niet direct de oorzaak in van dit probleem. De E10 gaat op termijn, lees langere stilstand makkelijker een probleem veroorzaken dan E5.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door RC roadster »

MoneyFor schreef: 26 jul 2023 19:25 100% mee eens, altijd 98 of te wel E5 in een motorfiets, de E10 (95) heeft nog meer rommel erin zitten dan de huidige E5 (98) maar ik zie daar wel
niet direct de oorzaak in van dit probleem. De E10 gaat op termijn, lees langere stilstand makkelijker een probleem veroorzaken dan E5.
Ik heb de ervaring in de auto die dat op E10(95) rijden model 5 cilinder (850,V70,S80,... ) dat de brandstof druksensor begint te liegen. Dit zou na een tijd een laag op de sensor leggen waardoor dit verkeerde waarde soms geeft. Natuurlijk dit zijn auto van meer dan 20 jaar en zijn berekend op de brandstof van over 20 jaar, dit zal nu wel al aangepast zijn. bij carbu types is dit dan ook uitgesloten ;-).
Dragondan
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2023 22:49
Locatie: Blauberg/Herselt...Belgie
Been thanked: 2 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Dragondan »

Gisteren voor de zekerheid toch maar even de compressie gemeten ; 12.25 kg op beide cylinders.
Druk is dus gelijk maar ik vind nergens terug of het de juiste is.
Compressieverhouding zou 9:1 moeten zijn, dat vind ik wel wel maar hoe staat dat in verhouding tot de gemeten compressiedruk?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Uit mijn hoofd iets van een 150PSI / 10,34 is normaal maar de druk is gelijk zoals jezelf aangeeft dus daar gaat het probleem alleszins niet zitten.
De waarde die jij meet zijn eigenlijk meer voor een 1200 , 180PSI.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Dragondan
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2023 22:49
Locatie: Blauberg/Herselt...Belgie
Been thanked: 2 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Dragondan »

Cool. Zou het dan kunnen dat hij ooit opgeboord is naar een 1200 maar dat ik er geen weet van heb?
Is misschien dan ook de reden van het hoge verbruik...
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2941
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2059 times
Been thanked: 1303 times
Contacteer:

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Opgeboord naar 1200 gebruikt ie niet meer…
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Zou kunnen dat die naar een 1200 is geboord of een 1200 kit is opgezet, verbruik verschil is minimaal, te verwaarlozen.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Dragondan
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2023 22:49
Locatie: Blauberg/Herselt...Belgie
Been thanked: 2 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Dragondan »

Vraag ik mij dan ook af of er andere bougies in moeten dan bij een 883.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dragondan schreef: 28 jul 2023 12:29 Vraag ik mij dan ook af of er andere bougies in moeten dan bij een 883.
Neen zijn dezelfde , normaal is dat 6R12 ( of de HD Gold 6R12G , HD Platinum 6R12PP )
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Dragondan
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2023 22:49
Locatie: Blauberg/Herselt...Belgie
Been thanked: 2 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Dragondan »

Ok, bedankt man.
Dat zijn dan originele Harley bougies veronderstel ik.
Was wel zinnes van ngk's te nemen, die kan ik op mijn werk bestellen met korting.
Laatst bij de dealer waren er championbougies in gezet en die dragen mijn voorkeur niet...
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3144
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1329 times
Been thanked: 1574 times
Contacteer:

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ja inderdaad dat zijn de originele HD bougies, in NGK kan je de DCPR7E(IX) of DCPR8E(IX) nemen.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Dragondan
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2023 22:49
Locatie: Blauberg/Herselt...Belgie
Been thanked: 2 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Dragondan »

Ik heb nu de bougies vervangen door ngk's waarvan ik nu weet dat deze de correcte zijn.
Zelfde probleem blijft echter bestaan.
Als ik de bougiekop van de achterste cylinder eraf trek gaat hij iets minder draaien maar valt niet stil.
Doe ik hetzelfde met de voorste cylinder dan valt hij onmiddelijk stil.
Wetende dat het probleem zich duidelijk in de achterste cylinder bevindt heb ik de bougiekabel vervangen door een andere, veel langere, om uit te sluiten dat het de kabel niet is.
Probleem blijft echter identiek dus originele bougiekabel terug aangesloten.
Hierna ben ik de eventuele foutcode(s) gaan opzoeken aan de hand van het artikel hierover op het furom hier. Wist niet dat dit kon via de het instrumentenpaneel en had dit beter eerder gedaan (stom,stom,stom 😁).
Op deze manier kwam ik achter de volgende fout; P0154
Deze fout geeft aan ; Sensor high/open (rear)
Na opzoeking op google kom ik tot de conclusie dat ofwel er een probleem is met een sensor welke de luchttoevoer regelt ( maar die ik niet weet te vinden) of een probleem met een lambdasonde.
Aan de hand van dit alles meen ik te concluderen dat met de ontsteking niets mis is. Ik dacht namelijk als volgende de bobijn te vernieuwen maar dat kost mij ook weer 120 à 150 euro en als daarna het probleem blijft bestaan is dat ook weer weg gegooid geld.
Dat ga ik dus niet direct doen.
Ga nu eerst proberen om de lambdasonde ultrasoon te reinigen, zien of dit een oplossing geeft, zoniet eventueel vervangen...
Word vervolgd....
Dragondan
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2023 22:49
Locatie: Blauberg/Herselt...Belgie
Been thanked: 2 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Dragondan »

Heb dus zonet de lambdasondes eruit gehaald. Die waren erg vuil, zat een zwarte koek op, op allebei maar die van de lastige cylinder was er het ergst aan toe.
Allebei ultrasoon gereinigd en terug netjes proper gemonteerd. Dacht dat ik hiermee het probleem gevonden had...niet dus, probleem blijft bestaan...
Een raar feit is wel dat wanneer ik de moto start hij even, enkele seconden, goed draait en dan terug valt op een lager toerental...
Dragondan
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2023 22:49
Locatie: Blauberg/Herselt...Belgie
Been thanked: 2 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Dragondan »

Jammer genoeg ben ik nog steeds niet over het probleem.
Ondertussen zijn zowel de bougies, bougiekabels en bobine vervangen.
Denk niet dat het probleem in de ontsteking zit dus.
Hij blijft op 1 cylinder draaien stationair en gaat hevig knallen bij vol gas geven, ook wel met zwarte rook maar niet overmatig.
Begin te vermoeden dat 1 van de injectoren slecht is. Mogelijk was die even beter na het ultrasoon reinigen maar moet ie toch vervangen worden.
Vind het dan wel raar hoe hij reageert wanneer ik de bougiekoppen er 1 voor 1 aftrek.
Andere mogelijkheid zou probleem met de ecu-computer kunnen zijn...
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 843
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 629 times
Been thanked: 465 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door EasyWim »

Zou het kunnen zijn dat de achterste cilinder constant teveel benzine krijgt en daardoor zo slecht loopt?
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door RC roadster »

Als ik u was, zou ik het volgende doen.
- lambda sensor eens uitmeten zie link een voorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=nbyhTyr6rC4 en eens vergelijken met elkaar. Dat je daar geen verschil opziet.
- U injectors kan je deze niet laten testen ? Mogelijks is de verneveling niet 100% of druppelt deze. Of verwisselt ze eens van plaats, mogelijks gaat het probleem dan mee naar de andere cilinder.
- indien je u waardes kunt uitlezen van u sensoren, eens live bekijken. En zeker de lambda waardes dan controleren. Een tip, zet u waardes in een grafiek. Dan kan je beter volgen.
- u brandstofpomp geeft deze nog genoeg? Dat deze bv juist niet genoeg geeft bij vol last,... .
- Stekkers controller aan de ecu zelf. oxidatie
- Het laatste dat ik zou vervangen is den ecu,... . Maar zegt nooit nooit natuurlijk.
Gebruikersavatar
Barend68
100-199
100-199
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:44
Locatie: Den Haag
Has thanked: 118 times
Been thanked: 109 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Barend68 »

Gezien de zwarte aanslag lijkt het inderdaad op teveel benzine (te weinig lucht).
Verder heb ik niet veel kijk op die nieuwe machines.
Wellicht eens wegbrengen naar een bedrijfje dat de apparatuur heeft om te meten en te tunen. Je weet niet of de ombouw volledig en juist is uitgevoerd. Lijkt me logisch dat dat ook iets doet met je afstelling.
4 het leven :drinks:
Dragondan
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2023 22:49
Locatie: Blauberg/Herselt...Belgie
Been thanked: 2 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door Dragondan »

Allereerst, bedankt voor de reacties en tips!
Ben daarnet toch maar een vrij lange rit gaan maken en plots lijkt alles ok.
Trekt goed, knalt niet meer, niet bij vollast, niet stationair.
Dus hier ben ik erg blij mee, heeft het vervangen van de bobine dan toch soelaas geboden?
Blijft natuurlijk de eigenaardigheid dat wanneer ik de bougiekop van de 2e eraf trek er niets gebeurd maar doe dat met die van de 1e valt ie stil. Is dat een normaal gegeven?, lijkt me dan straf.
Afin, momenteel rij ik terug en daar ben ik heel blij om.
Ga nog wel sommige dingen uitproberen zoals het switchen van de injectoren.
Heb ook reeds geprobeerd om de lambdasondes van plaat te wissellen maar dat gaat niet; die van de 2e cilinder is langer en omwille van het kader krijg ik die niet gemonteerd in de uitlaat van de 1e.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!!!😀
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 332
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 191 times
Been thanked: 188 times

Re: Benzineprobleem of ontstekingsprobleem?

Ongelezen bericht door ronnie »

Als het nu nog steeds zo is dat er niets verandert als je de bougiedop van je 2e cilinder eraf trekt, loopt je motor bijzonder goed op 1 cilinder... :think:
Plaats reactie