Pagina 1 van 1

Kraantje verbinden met carburator?

Geplaatst: 12 nov 2023 19:42
door Peke Gent
Zie foto. Ik had 15 jaar geleden het origineel benzinekraantje op mijn Sportster 883 XL van 2001 vervangen door een Pingel kraan.
Ik zou het proces nu weer willen omkeren maar mijn geheugen laat mij de laatste jaren ernstig in de steek.
Ik zie aan mijn carburator een stukje darm met een stop erin.
1)Moet ik dat buisje verbinden met dat buisje op de originele kraan d.m.v. een stukje brandstofleiding?
2) wat is de functie hiervan?

Re: Kraantje verbinden met carburator?

Geplaatst: 12 nov 2023 20:53
door Johan m
Ja, die verbind je met de aansluiting op de benzinekraan die achteraan zit. (Daar waar je hem al hebt liggen op de foto)
Deze benzinekraan is vacuüm-gestuurd, dat wil zeggen dat deze pas benzine doorlaat als er een vacuüm in de inlaat is.

Re: Kraantje verbinden met carburator?

Geplaatst: 14 nov 2023 11:17
door Peke Gent
"Als er vacuum in de inlaat is", als de carburator dus "vraagt", bedoel je?
En wat is daar dan de insteek voor, dat je benzinetank nooit kan leeglopen (door falende vlotter of zo) wanneer de motor niet draait?

Re: Kraantje verbinden met carburator?

Geplaatst: 14 nov 2023 12:50
door Johan m
Precies.

Re: Kraantje verbinden met carburator?

Geplaatst: 14 nov 2023 21:47
door Peke Gent
Volgende probleem duikt nu op... de chokekabel loopt precies in het midden waar de benzinedarm op het kraantje moet... Ik dacht altijd dat de chockeknop in het midden hoort?
Bij mijn 3 Sportsters zat die telkens toch in het midden.
Maar blijkbaar moet die chokeknop op de voorste uitsparing?

Re: Kraantje verbinden met carburator?

Geplaatst: 14 nov 2023 21:57
door Johan m
Peke Gent schreef: 14 nov 2023 21:47
Maar blijkbaar moet die chokeknop op de voorste uitsparing?
Ja, daar hoort hij.

Re: Kraantje verbinden met carburator?

Geplaatst: 18 nov 2023 21:18
door Peke Gent
So far so good. Carburator nagenoeg volledig gedemonteerd en zeer grondig gereinigd. Ik had in 2008, na aankoop, een Dynojet kitje gekocht. Dat heeft mij helaas altijd maar weinig voldoening gegeven. Soms moeizame start, zeer regelmatig knallen in de inlaat. Ik denk dan valse lucht of mengsel te arm. Test na test maar ik kreeg het niet opgelost.
Knop omgedraaid en carburator volledig terug origineel gezet met originele uitlaat en luchtfilter.
Nu een vraagje over het afregelen van de stock carb.
Originele sproeiers, slowjet 42 en main jet 165. Ik vraag mij nu juist af hoe ver de mengselregelschroef standaard uitgedraaid wordt. Fabriekaf is die regeling verstopt en geeft de manual ook geen enkele info daarover.
Ik heb de schroef momenteel op 1 en 3/4 uitgedraaid. Start perfect en draait in vrijstand prima. Rijtest moet wachten tot het beter weer wordt. 😜