Pagina 1 van 1

Banden, bedrijfstemperatuur

Geplaatst: 20 jan 2024 20:58
door EasyWim
Vanuit een ander topic toegevoegd aan dit subforum.
De banden moeten "op temperatuur" zijn om de optimale grip te bieden.
Naar aanleiding van een post mbt een voorband met een racey band met weinig profiel.


Het zit qua uiterlijk een beetje tussen een motorfiets en een buitenboordmotor in :lol: Hoe kan die voorband in vredesnaam water afvoeren? :think: Het lijkt meer op een slick.

Re: Mooie fietsen!

Geplaatst: 25 jan 2024 12:42
door choco
EasyWim schreef: 20 jan 2024 20:58 Het zit qua uiterlijk een beetje tussen een motorfiets en een buitenboordmotor in :lol: Hoe kan die voorband in vredesnaam water afvoeren? :think: Het lijkt meer op een slick.
Het lijkt meer op een sportmotorband.
Ik heb ook iets vergelijkbaars onder de chopper:
Bridgestone Battlax Hypersport S22.
Bridgestone Battlax S22.jpg
Bridgestone Battlax S22.jpg (10.52 KiB) 2716 keer bekeken
Al ben ik achteraf bang dat ik ze niet echt warm zal krijgen met normale ritten....

Re: Mooie fietsen!

Geplaatst: 25 jan 2024 22:29
door EasyWim
choco schreef: 25 jan 2024 12:42Al ben ik achteraf bang dat ik ze niet echt warm zal krijgen met normale ritten....
Is het belangrijk om ze warm te krijgen? Dat is toch alleen interessant voor op het circuit?!

Re: Mooie fietsen!

Geplaatst: 26 jan 2024 06:16
door ronnie
EasyWim schreef: 25 jan 2024 22:29
Is het belangrijk om ze warm te krijgen? Dat is toch alleen interessant voor op het circuit?!
Het zal van de banden afhangen waarschijnlijk...
Op m'n fizzer zaten eerst spannende pirelli's die me nog wel eens verrasten net na vertrek en echte plakkers waren na een tijdje. Bij de bridgestones die er nu op zitten is dat veel minder.
Op de sportster ervaar ik dat veel minder, zowel met de af-fabriek scorchers als met de bridgestones die er nu op zitten.

Re: Mooie fietsen!

Geplaatst: 26 jan 2024 09:46
door charlesb52
Het gaat om de "bedrijfstemperatuur"; (semi)circuit banden worden minder snel warm.
Resultaat dat het bij weggebruik langer duurt voordat ze optimale grip geven, of dat ze niet op temperatuur komen door bijvoorbeeld lagere buitentemperatuur.
Resultaat bij circuitgebruik is dat de banden minder snel te warm worden/overhitten in vergelijking met zuivere straatbanden.
Zelf heb ik de Conti RoadAttack4 gemonteerd en in testen van MO/Motorrad hebben zij voor niet-racegebruik dezelfde grip als de Conti SportAttack4 (die wel hogere bandentemperaturen aankan).
Als hier meer info over gevraagd wordt kan ik dit onderwerp btw als apart topic verplaatsen ;) .

Re: Mooie fietsen!

Geplaatst: 26 jan 2024 18:50
door bow
Lijkt mij interessant zo'n topic Charles, ik wil wel wat meer weten over rubber.

Re: Banden, bedrijfstemperatuur

Geplaatst: 27 jan 2024 15:06
door bow
Nou gooi die testen maar in het topic Charles

Re: Banden, bedrijfstemperatuur

Geplaatst: 28 jan 2024 08:46
door charlesb52
Artikel uit MO over grip, temperatuur.
Met de twee Continentalbanden als voorbeeld: sportieve tourband en wegband ook geschikt voor circuitdagen.
IMG_8108.jpeg
IMG_8108.jpeg (1.8 MiB) 2609 keer bekeken
IMG_8109.jpeg
IMG_8109.jpeg (1.52 MiB) 2609 keer bekeken
IMG_8110.jpeg
IMG_8110.jpeg (1.39 MiB) 2609 keer bekeken
IMG_8111.jpeg
IMG_8111.jpeg (1.52 MiB) 2609 keer bekeken

Re: Banden, bedrijfstemperatuur

Geplaatst: 28 jan 2024 22:01
door bow
Interessant deze test , ik kan met een road attack volstaan. Heb geen sport band nodig