Opknappen Hugger 883 1990

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Mike1975

Opknappen Hugger 883 1990

Ongelezen bericht door Mike1975 »

Zoals in het "even voorstellen" topic al vernoemd ben ik bezig een 883 Hugger uit 1990 nieuw leven in the blazen.

De complete voorgeschiedenis van deze Sportster is mij bekend, daar ik hem heb gekocht van een maatje van me die er jaren lang woon-werk en tochten met zijn club mee heeft gereden. De kilometerstand is 46k.

Helaas is er bezuinigd op onderhoud de laatste jaren en na het overlijden van de derde versnelling heb ik de brommer maar overgenomen. Er zijn geen wilde plannen mee anders dan er een nette Sportster van maken die nog jaren lang mee kan.

Handjes uit de mouwen dus! OP de brug voor inspectie.

Afbeelding

Na een uurtje demonteren ligt het bakje op de werkbank. Probleem is duidelijk zichtbaar op onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Op aanraden van mijn lokale HD boer vervang ik niet alleen de tandwielen, maar ook de baklagers. Dit om slingering van de koppelingskorf te voorkomen zodat de magneten niet kunnen worden geraakt door de stator.

Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door Mike1975 op 28 mar 2016 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike1975

Re: Opknappen Hugger 883 1990

Ongelezen bericht door Mike1975 »

Meteen maar even een vraag aan de techneuten:

Het kogellager in de transmission trapdoor is een 6207 ZR, dubbel stofdicht met 2 metalen plaatjes.
Daar de bak nog nooit is gedemonteerd neem ik aan dat dit een originele montage is.

Bij heel veel andere motoren zie ik dat ze een lager bij de koppeling enkelzijdig afsluiten, dus de open zijde richting de bak. Dit wordt gedaan ivm smering zodat de olie vrolijk in het lager kan spatteren.

Alle lagers zijn inmiddels besteld bij de vakhandel; is het verstandig om dit lager enkelzijdig te openen?
Plaats reactie