Pagina 1 van 1

Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 19 feb 2017 16:28
door jeroen1955
Vraag: wat is de best voorband voor een Sportster Hugger 883 uit 1991?

Hier zal wel geen éénduidig antwoord op zijn.....

De huidige band is een Bridgestone Exedra L309 (100/90 -R19 57H). Ik lees hier en daar dat Dunlop door HD wordt aanbevolen.

Ik ben benieuwd wat zoal de adviezen en ervaringen zijn.

Jeroen.

Re: Voorband Sportster 883 Hugger 1991

Geplaatst: 19 feb 2017 20:53
door Johan m
Hangt er een beetje van af wat je met de motor wil.

Ik vind de dunlop die hd standaard levert op droog wegdek redelijk, maar op nat wegdek niet fijn.
Hij gaat wel lang mee.

De gemiddelde bridgestone levert zeker op nat wegdek al een behoorlijke verbetering.
Die gaan dan weer minder lang mee.

Re: Voorband Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 20 feb 2017 21:31
door Patman
Ik heb Avon voor en achter.

Re: Voorband Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 21 feb 2017 17:55
door charlesb52
Ga voor een moderne Metzeler, Pirelli, Avon, Conti oid en wil je sneller sturen dan ga je voor BT45!!!

Veel bandeninfo ook nog op het forum#1: http://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1232&t=819296
bt45.jpg
bt45.jpg (64.15 KiB) 22789 keer bekeken

Re: Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 03 mar 2017 19:24
door jeroen1955
Het is uiteindelijk een Bridgestone Exedra MAX-F geworden. Er zat ook een Exedra op.

Goede reviews kwa rij-eigenschappen en de band ziet er mooi uit.

Re: Voorband Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 25 mar 2017 17:16
door OneyedK
charlesb52 schreef:Ga voor een moderne Metzeler, Pirelli, Avon, Conti oid en wil je sneller sturen dan ga je voor BT45!!!

Veel bandeninfo ook nog op het forum#1: http://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1232&t=819296
Is deze info nog steeds up-to-date? (of is het tijd om een nieuwe sticky te starten, iedereen moet vroeg of laat een band voor z'n sporty kiezen)
Sorry dat ik dit draadje even kaap, maar ik zoek nog een setje sloffen voor m'n 883R '02.
En ik ken mezelf, vergeet af en toe dat ik met een cruisertje onderweg ben als
ik een fijne slinger bochten zie. Dat de achterkant wat uitbreekt kan me niet schelen,
maar ik wil grip, grip, !GRIP! op m'n voorwiel.

Is de BT-45 nog steeds de beste keuze?
Levensduur (van de banden) maakt me niet zoveel uit, m'n eigen levensduur daarentegen...
Wat met de Exedra's en Battlecruises van deze tijd???

Re: Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 25 mar 2017 17:46
door charlesb52
De 45 is nog altijd de beste diagonaal Bridgestone !!!
Metzeler etc hebben intussen ook banden voor "youngtimers"!!

Re: Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 25 mar 2017 19:23
door OneyedK
charlesb52 schreef:De 45 is nog altijd de beste diagonaal Bridgestone !!!
Metzeler etc hebben intussen ook banden voor "youngtimers"!!
Ik denk dat ik ook BT-45 op m'n California III had staan, nooit miserie mee gehad en toch wel 8000km mee gedaan.
Zal nog eens loeren naar die andere merken, maar de BT-45 blijft voorlopig op 1 staan op m'n lijstje...

Re: Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 13 mei 2017 17:01
door OneyedK
Ondertussen BT-45 voor en echter, staan er nog maar 50 km op, ze lijken alvast comfortabeler :?:
Nog te vroeg om ze te testen op gooi en smijtwerk. Als het weer meewil morgen naar de Ardennen...

Re: Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 14 mei 2017 10:15
door Johan m
Ik heb voor er bij voor weinig een Yamaha maxim gekocht.
Die staat op gloednieuwe bt 45 banden, ridt erg fijn.
Dat ding gooi je tot op de stepjes plat in de bocht.

Welke banden steken?

Geplaatst: 11 jul 2017 20:40
door rebox
Hallo,

Ben dringend toe aan een nieuwe set rubber maar er is zoveel keus dat ik niet weet welke band nu het best is voor een sportster.

Mijn huidige set rubber (stonden erop bij aankoop) zijn Maxxis. Lange tijd tevreden geweest maar de laatste tijd breekt hij meer en meer uit in bochten, zelfs tegen zeer lage snelheid.

Dacht aan Michelin Commander II, Dunlop American Elite of Avon Cobra.

Welke rubber hebben jullie erop liggen en wat is de ervaring?

Re: Welke banden steken?

Geplaatst: 11 jul 2017 21:19
door nimjaefighter
Avon,

Zeer tevreden mee, wel duur

Re: Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 17 jul 2017 00:25
door scheurneusje
Ik moet voor ook een nieuwe band met 21 inch iets minder keus..de bridgestone exedra e max denk ik dat het wordt of de bt45...
Rijden toch redelijk sportief en gooi hem graag beetje platter door de bocht...
Alleen mijn achterband is nog goed...dunlop
Maar weet niet of die combinatie gaat werken....
We zullen zien op motorvakantie we gaan zo'n 4000 km rijden..
Groetjes Karin

Re: Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 18 jul 2017 21:34
door jeroen1955
Ik heb sinds kort ook die combinatie: Bridgestone Exedra max en Dunlop. Mijn plaatselijke Harley-specialist (Cor Taal) plaatste die Dunlop eigenlijk vanzelfsprekend..... what else? De combinatie bevalt mij goed. Ook ik gooi 'm graag de bocht om en tot nog toe is dat zonder problemen gegaan.... De achterband heb ik vervangen vanwege een lekke band, de tweede al in mijn nog maar prille motorrijdersbestaan. De oude band had misschien nog wel 1000 km meegekund, maar nu lag de zaak er toch af.

Re: Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 20 jul 2017 02:02
door scheurneusje
Mij is de exedra afgeraden vanwege te slap karkas voor een Harley..(Heeft met het gewicht wat de wangen kunnen verdragen te maken zeggen ze dan he )
Ik hou helemaal niet van de dunlops die bij harley erop worden gedaan.
Op motorvakantie in de bergen soms heel slecht weer en die schuiven mij te makkelijk.
Volgende week donderdag komen er de
Michelin Commander II op....
Recencies in Amerika op meerdere type Harleys zijn vol lof en bandenboer heeft het ook aanbevolen laat zo wel voor (nog maar 2 mm profiel) als achter de banden vervangen.
Gaan tenslotte zon 4200 km rijden in de motorvakantie dus wil goede banden.....

Re: Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 21 feb 2020 20:11
door RC roadster
Hey

Heeft er iemand al ervaring met de Metzeler ME 888 Marathon Ultra 150/70 B18 76 H (Ik rij nu op de Dunlop)? En kan er mij iemand mij het verschil uitleggen tussen radiaal band en een bias belted band (B)? En wat zijn de voordelen en nadelen van deze 2 type banden (radiaal en bias belted) tijdens het rijden?

Groeten Raf

Re: Band Sportster 883 Hugger 1991, wat is de beste?

Geplaatst: 22 feb 2020 11:09
door charlesb52
Prettig artikel met basisinfo over diagonaal-radiaal: https://kimkodde.home.xs4all.nl/yam470.html
Stukje gekopieerd:

Diagonaal vs. radiaal
Naast de indeling naar type band (sport, toer, custom, all-/off-road) is het belangrijkste onderscheid of het een diagonaal of een radiaal band is. Zolang er al motorbanden bestaan bestaat de diagonaal band, de moeder van alle motorbanden dus eigenlijk. Zijn naam dankt hij aan het patroon van de onderhuidse constructie, dat het karkas heet. Dit karkas is opgebouwd uit meerdere lagen (meestal kunststof) materiaal dat op een bepaalde manier geweven is. Bij een diagonaal band liggen die lagen kruiselings op de rijrichting en op elkaar. Eén zo'n laag materiaal wordt een koordlaag genoemd en geeft de band zijn draagvermogen. Dus hoe meer lagen hoe meer de band aan kan. De nadelen van de diagonaal band zijn dat als de band wordt ingedrukt de koordlagen over elkaar bewegen met de daarbij behorende (ongewenste) wrijving en dat het loopvlak relatief weinig stevigheid heeft.
De radiaalband, die voor de autowereld al sinds eind jaren '40 gemeengoed is, heeft nog geen 20 jaar geleden zijn intrede in de motorwereld gedaan. Zijn naam is te danken aan het haaks op de rijrichting liggen van de draden in het karkas waardoor ze elkaar dus niet meer kruisen. Hierdoor heb je dus minder warmteontwikkeling omdat de lagen niet meer over elkaar schuiven. Om deze constructie meer stevigheid te geven wordt er om het karkas een gordel van een of meerdere lagen om het loopvlak gelegd. De wrijving door de lagen blijft dus beperkt tot het loopvlak. Je kunt een diagonaalband ook wel van gordels voorzien, de zogenaamde gordelband, maar dan blijven de wrijvingen natuurlijk bestaan. Het nadeel van deze constructie op de radiaalband is dat de zijkanten van de band, de wangen genaamd, slapper worden als ze net zo hoog zijn als die van diagonaalbanden. Dit werd opgelost toen men bredere en lagere banden ontwierp. Het grote voordeel van radialen is dat er veel minder vervorming, de zogenaamde groei van de band, optreedt waardoor je meer stabiliteit hebt.
Sinds de introductie van de radiaalband is er flink geëxperimenteerd wat diverse varianten radiaalbanden op heeft geleverd. Een van de bekendste is de nulgradengordel waarbij een gordel in de rijrichting om de band is gelegd. Deze is goed bestand tegen centrifugaalkrachten (de krachten vanuit de as van het wiel naar buiten gericht) waardoor minder groei en vervorming van het loopvlak optreedt. Het grote voordeel hiervan is een goede rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden en verminderde slijtage.